חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קסג

זהר

קסג) איהי אמרה, בתר דחוביה תליא באמ"א ולא באב"א אנא בעינא למברי ליה בדיוקנא דילי, הדא הוא דכתיב, ויברא אלקים את האדם בצלמו. ולא בעא לאשתתפא ביה אב"א.

פירוש הסולם

קסג) איהי אמרה, בתר דחוביה תליא באמא ולא באבא, אנא בעינא למברי ליה בדיוקנא דילי הה"ד וכו' אמרה אמא, מאחר שחטאיו תלוים באמא ולא באבא, ע"כ אני רוצה לברוא אותו בצלם שלי, וזח שכתוב, ויברא אלקים את האדם בצלמו, ולא בעא לאשתתפא ביה אבא, כי לא כתיב כאן בצלמנו, מפני שלא רצתה לשתף בו את אבא.
פירוש, כי נתבאר לעיל (בהקדמת הזהר דף נ"ז ד"ה ואע"ג) שאו"א עלאין נתקנו בסוד מנעולא, שה"ס מלכות דצמצום א', שאין עליה זווג, וישסו"ת נתקנו בסוד מפתחא. שה"ס מלכות הממותקת בבינה. עש"ה. וז"ש אמא, אנא בעינא למברי ליה בדיוקנא דילי, דהיינו בבחינת מפתחא, ולא יהיה לו כלום ממלכות דמדת הדין מצמצום א', שהוא בבחינת אבא. כי אז יהיה נפרש לגמרי מהקליפות ולא יחטא. וזה שאמרו (בזהר קדושים דף פ"ג ע"א) דאה"ר לא הוה ליה מהאי עלמא כלום, כי היה כולו מבחי' אמא שהיא בינה, וממלכות דצמצום א' שה"ס עולם הזה הכלול באבא, לא היה לו לאדה"ר כלום. כי אמא לא רצתה לשתף מבחינת מלכות דצמצום א' שהיא באבא. כמבואר.