חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קנו

זהר

קנו) ועוד רזא נקודי צריך לאחזרא עלייהו. פתח, בחושבן אותיותיו, איהו יו״ד וכתיב, פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון. ואוקמוהו, אל תקרי ידך, אלא יודי״ך, ואינון י״י מן יאהדונה״י. ובאן אתר מתפתחין. ברקיעא, דאיהו פתח, ואיהו מפתח, כליל אהדונ״ה, שית אתוון באמצע י״י. ותרין יודין עם רקיע דאיהו ו', סליק לחושבן יְהָוָ״ה.

פירוש מעלות הסולם

קנו) ועוד רזא נקודי וכו׳: ועוד צריכים לחזור ולפרש סוד הנקודות. חשבון אותיות פתח הוא יו״ד היינו עשרים במספר קטן. וכתב רבינו האר״י ז"ל הטעם שבתקונים תופש ר״ש מספר קטן כונתו לתקן עולם העשיה שבה מספר קטן. וכתוב פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון, והעמידו אל תקרי ידך אלא יודי״ך והן ב׳ יודין מן יאהדונה״י היינו ב׳ שמות הוי״ה אדנ״י שהם ז״א ונוקבא. ובאיזה מקום הן נפתחות. ברקיע, היינו יסוד, שהוא פתח, והוא מפתח כולל אהדונ״ה שש אותיות באמצע שתי יודין. ושתי יודין שהן עשרים עם הרקיע שהוא ו׳ עולים לחשבון הוי״ה היינו כ״ו.
פירוש. הוי״ה ה״ס ז״א. ואדנ״י ה״ס מלכות, נוקבא דז״א. וכשהם בזווג משתלבים ב׳ השמות זה בזה, ויוצא הצירוף יאהדונה״י. ואז נבחן ז״א שהוא בעיקר בי׳ ראשונה של הצירוף שה״ס חכמה עליונה. ומלכות נבחנת בעיקר בסוד י׳ תחתונה של הצירוף שה״ס חכמה תחתונה חכמת שלמה. וכל שש אותיות שבין ב׳ יוד״ין רומזות על יסוד המיחד ז״א ומלכות זה בזה. וזה אמרו ובאן אתר מתפתחין ב׳ היודין להשפיע זו בזו ברקיעא שהוא יסוד המיחדם. וכשהם בזווג מאירה הנוקבא באורות ז״א בעלה ולכן סליק לחושבן הוי״ה. ואין להקשות למה מתחיל לבאר נקודת פתח לפני קמץ, הלא קמץ הוא כתר ופתח חכמה. משום כי כל קומת הנקודות היא קומת חכמה וקמץ הוא כתר דחכמה. מטעם התכללות והשראת השורש שהוא כתר על קומת חכמה. וקומת כתר היא טעמים ולא נקודות (עיין להלן אות קס״ד) וכל השליטה בקומה זו היא אל חכמה המרומזת בנקודת פתח, ולכן מתחיל לפרש את נקודת פתח.