חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קנה

זהר

קנה) וִֹּ' כליל תלת נקודין, עילא ותתא ואמצעיתא דסהדין. ותלת סהדין תחותייהו לתתא, על עלת על כלא, דאיהו ראשון ואחרון ומבלעדיו אין אלקים, דאיהו כליל שית נקודין כחושבן ו'. דסהדין על עלת על כלא, דלית אלוה אחרא לשית סטרין אלא הוא. הא תשע נקודין דכלילן באת ו׳ מן א. ואת א׳ ביה אשתלימו לעשר. וביה כלהו אזלין לאתר חד. הא הכא רזא דבניינא דיחזקאל, ברזא דנקודין.

פירוש מעלות הסולם

קנה) ו׳ כליל תלת וכו': ו׳ כוללת שלש נקודות עליונה תחתונה ואמצעית, המעידות ושלשה עדים תחתיהן למטה המעידים על עלת על הכל שהוא ראשון ואחרון ומבלעדיו אין אלקים. כי הוא הו׳ כוללת שש נקודות, כחשבון ו', המעידים על עלת על הכל שאין אלוה אחר לששת הקצות אלא הוא. הרי תשע נקודות הכלולות באות ו׳ מן א׳ ועם אות א׳ שבתוכה היא הוא״ו משלימן לעשר נקודות. ובו כולם הולכים למקום אחד. הרי כאן סוד בנינו של יחזקאל בסוד הנקודות.
פירוש. כי בקטנות נמצאים ז״א ומלכות שבאצילות בבחינת ו״ק ונקודה, דהיינו חב״ד חג״ת דכלים לז״א ונקודת החזה למלכות. ולזעיר אנפין חסר ג׳ ראשונות דאורות מחמת חסרון נצח הוד יסוד דכלים. ולמלכות חסר ט״ס ראשונות דאורות מחמת חסרון ט׳ תחתונות דכלים. כנ״ל ענין ערך הפוך שיש בין כלים לאורות. ולעת גדלות שז״א מעלה את נה״י שלו מבי״ע וחוזרים למדרגתם בז"א, דאצילות, אז משלימים לז״א ט׳ כלים. ומלכות שמקומה היא בנקודת החזה מושלמת מנה״י אלו שבז״א שעלו ומאירים אליה ונבנית בט׳ ראשונות דאורות, וט״ת דכלים, כי נצח שבז״א נחלק לחח״נ שלה והוד לבג״ה, ויסוד לדת״י. ונקודת החזה שלה היא כתר שלה ונמצא כי אותם נה״י של ז״א שהיו תחת רשותה בעת קטנות ועתה חזרו ונתחברו לז״א, נמצאים מתחברים גם למלכות בעת גדלות.
וזה אמרו ו׳ כליל תלת נקודין וכו'. דהיינו צורת א׳ (כנ״ל באות קנ״ד) דסהדין כי אור החכמה נקרא עדות בסוד עדן ובסו״ה בטחו בה׳ עדי עד. ועל ז״א נאמר, ויקם עדות ביעקב (עיין באדרא זוטא אות צ״ג) אל תקרי דעות אלא עדות ותלת סהדין תחותייהו לתתא וכו׳ היינו נה״י דגדלות המשלימים לז״א ומאירים אל הנוקבא שהיא למטה מז״א.
וזה אמרו הא תשע נקודין דכלילן באת ו׳, היינו חב״ד חג״ת דכלים, וחג״ת נה״י דאורות, המאירים בקטנות, שהם ו', ונה״י דכלים וג״ר דאורות של הגדלות שביחד הן תשע נקודות ואת א׳ הכוללת גם לנוקבא ביה אשתלימו לעשר. וביה כלהו אזלין לאתר חד ומגלים את המוחין דפנים.