חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קנב

זהר

קנב) דלית דורונא חביבא קדם קב״ה, כדורונא דשכינתא, זכאין אינון דרועין, דסלקין לה לגביה תפלין על ידייהו ועל רישייהו זכאין אינון רגלין וגופא וידין וכל אבר ואבר דביה סליק דורונא לקב״ה דלית דורונא חביבא קדם קב״ה כדורונא דשכינתא. זכאה איהו אבר דעביד ביה מצוה לקב״ה דבגינה נחית קב״ה לשריא בכל אבר דיליה ועל האי בר נש מכריזין לעילא הבו יקר לדיוקנא דמלכא.

פירוש מעלות הסולם

קנב) דלית דורונא חביבא וכו׳: שאין מתנה אהובה לפני הקב״ה, כמתנת השכינה שהצדיקים במעשיהם הטובים מעלים אותה לזווג. אשרי הן הזרועות המעלות אותה אליו. במצות תפילין שעל ידיהם ועל ראשיהם. אשרי הם הרגלים והגוף והידים, וכל אבר ואבר, שבו עולה השכינה מתנה אל הקב״ה. שאין מתנה אהובה לפני הקב״ה כדורון השכינה, אשרי הוא האבר שנעשה בו מצוה להקב״ה, שבשביל המצוה ירד הקב״ה ושורה בכל אברים שלו. ועל אדם זה מכריזים למעלה תנו כבוד לצורת המלך.
פירוש, אין דבר ניתן מלמעלה אלא ע״י זווג זו״ן, שהם קב״ה ושכינתיה, כי כמו שב׳ קוים ימין ושמאל דבינה הם במחלוקת, ואין תקון למחלוקת זו אלא ע״י הקו האמצעי, הנעשה ע״י ז״א העולה שם למ״ן בסוד הקו האמצעי ומכריע בין ב׳ הקוים ימין ושמאל דבינה, (עי׳ בפלפה״ס אות ל״ב) כך ז״א ומלכות שהם ג״כ בבחינת ב׳ קוים ימין ושמאל, כי ז״א הוא כולו חסדים והיינו ימין, ומלכות כולה גבורות היינו שמאל, וצריכים לקו אמצעי, שיעשה שלום ביניהם, וייחד אותם זה בזה, והיינו המצוות ומעשיהם הטובים של הצדיקים וכן התפלות, שלהיותם מבחינת עולם הזה הם נושאים סוד המסך דחירק של קו האמצעי הגורם לקו השמאל להתייחד עם הימין, ואל הנוקבא להתיחד עם ז״א, וז״ס הזווג דברכת שים שלום, כי כמו שספירת יסוד נקרא שלום ע״ש שעושה שלום בין קב״ה ושכינתיה ומייחדם זה בזה, כן התפלה שאדם מעלה, היא מתקנת קו אמצעי ועושית שלום בין קב״ה ושכינתיה ליחד אותם ביחוד אחד, וע״כ נקרא האדם שלום כמו יסוד שלמעלה ולא עוד אלא שהשלום שלמטה הוא קודם אל השלום שלמעלה, כי אתערותא דלתתא היא קודמת לאתערותא דלעילא.
וז״ס הקרבנות, וכן התפלות שהם במקום הקרבנות, (עי׳ רע״מ פנחס מן אות ר"ז עד אות רל״א) לקרבא אתוון י׳ בה' ו׳ בה׳, כי מלבד שמזווג זה של קב״ה ושכינתיה מתמלאת בקשתו של המקריב או המתפלל, הנה גם כל העולמות מקבלים מן זווג זה, כל אחד לפי מדרגתו, כי זווג זו"ן מאיר תחילה לכל העולמות בכלל, וענף קטן מהארת הזווג מגיע אל האדם למילוי בקשתו, כנודע שאין חידוש מוחין אלא מא״ס ב״ה, ונשמות התחתונים אינם יכולים לקבל ישר מא״ס ב״ה אלא בדרך המדרגה שכל מדרגה תחתונה מקבלת מן המדרגה העליונה הסמוכה לה, ולכן צריכים המוחין להשתלשל דרך העולמות והפרצופים העליונים עד שמגיעים לזו״ן דאצילות, וממלכות דאצילות הם מושפעים אל התחתונים וז״ס המתנות שמקבלים העליונים ע״י תורה ומצוות ותפלות ומעשים טובים של הצדיקים בעולם הזה, וזה אמרו דלית דורנא חביבא קדם קב״ה כדורונא דשכינתא כי אם רוצה הקב״ה למלאות את רצון המתפלל, הנה לזווג הוא צריך, שתחילה מגיעה הארת הזווג הזה בהכרח לעולמות העליונים עד שמגיעה לבסוף אל האדם המתפלל, וזה אמרו דבגינה נחית קב״ה לשריא (וסדר עליית התפלה עי' בסלם פרשת ויקהל מאמר עליית התפלה ובמראות הסלם פרשת פנחס מאמר אברים הפנימיים).