חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קמט

זהר

קמט) תליתאה כמראה אש בית לה סביב ודא שכינתא. דהכי אוקמוהו רבנן דנשמתין דומין קדם שכינתא כנרות לפני האבוקה. ובגין דא כמראה אש בית לה, ואיהי בית כנישתא דלעילא, א״ש נג״ה, כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים.

פירוש מעלות הסולם

קמט) תליתאה כמראה אש וגו': מראה השלישית היא כמראה אש בית לה סביב, וזו השכינה. כי כך העמידו החכמים (פסחים ח.) שנשמתם של הצדיקים דומות לפני השכינה, כנרות לפני האבוקה. ומשום זה נאמר על השכינה, כמראה אש בית לה. והיא בית הכנסת שלמעלה היינו בינה כי נשמות הצדיקים מקבלות מבחינה שכנגדן שהיא בינה. ונקראת אש נגה. בסו״ה כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים.
ביאור הדברים. כי התחתונים ששורשם הוא מלכות שהיא מדת הדין שנצטמצמה שלא לקבל לתוכה את אור העליון, נמצאים משום זה שאינם ראוים לקבל אור עליון כמו שורשם שהוא מלכות, וע״כ לא יכלו התחתונים להתקיים ולהגיע אל המטרה שבשבילה נבראו, לפיכך שיתף הקב״ה את מדת הרחמים שהיא בינה במדת הדין שבמלכות. כלומר שהעלה את המלכות לתוך הבינה, ונחקקה המלכות כמדת הבינה דהיינו שהשיגה בית קבול לקבל אור עליון כמו בינה. ואחר שנשתתפה מלכות בבינה ברא ממנה כל התחתונים, ובזה נמצאים התחתונים ראוים לקבל כל המוחין העליונים, ובינה נקראת בית כנישתא דלעילא וגם המלכות נקראת בית תפלה, ובלע״ז קורים לבית תפלה אש נוגה.(עיין זהר כי תצא אות קיט).