חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קלח

זהר

קלח) ואוף הכי אתפשט נהוריה, על י׳ מן אדנ״י, מתתא לעילא, עד אין סוף, דאתרמיז באד״ני אי"ן. ובגין דא י״י מן יאהדונה״י, עשרה עשרה הכף, דא כ׳ מן כתר. ומאריה דכלא לית ביה ציור דאות ונקודה, הה״ד ואל מי תדמיוני ואשוה ואל מי תדמיון אל ומה דמות תערכו לו.

פירוש מעלות הסולם

קלח) ואוף הכי אתפשט וכו': וכמו כן התפשט אורו על י׳ מן שם אדנ״י בסוד זווג של הכאה ממטה למעלה שה״ס ע״ס אור חוזר, עד אין סוף. לכן נרמז באדנ״י אין, היינו א״ס. ומשום זה, י׳ י׳ מן השילוב יאהדונה״י שיש בהן ב׳ פעמים עשר ספירות מאור ישר ואור חוזר, וה״ס עשרה עשרה הכף זה כ׳ מן כתר. ורבון הכל היינו א״ס ב״ה. אין בו שום ציור של אות או של נקודה. זהו שנאמר ואל מי תדמיוני ואשוה ואל מי תדמיון אל ומה דמות תערכו לו.
פירוש אור א״ס ב״ה הכולל ד׳ בחינות אור ישר נקרא הוי״ה, והוא אינו פוסק מלהאיר אל התחתונים אפילו רגע, אלא מתוך שאין לתחתונים שום תפיסה באור בלי כלי, לפיכך, רק לכלי קבלה צריכים, וכל פרצוף וכל מדרגה באותו הרגע שמשיגים את הכלי, תיכף עמו יחד משיגים את האור, בשעור מדתו של הכלי שהשיגו. והשורש של כל הכלים שבכל העולמות הוא אור החוזר העולה מזווג של הכאה על המסך שבכלי מלכות הנקרא אדנ״י. שבאותו רגע שמתהוה מסך חדש באיזו מדרגה נמצא אור א״ס הכולל ע״ס של אור ישר מתפשט אליו תיכף, ומכה במסך הזה, ועולה אור חוזר, ומלביש את אור א״ס ב״ה, וזהו הנקרא התלבשות א״ס בכלים, או באיזו ספירה, כי השם של הספירה מורה על שיעור קומה של אור א״ס המתלבש שם. למשל, כשנאמר התלבשות א״ס בכתר מורה שהאור החוזר מלביש על כל עשר הספירות שבאו״י עד הכתר, וכשנאמר התלבשות א״ס בחכמה מורה שאור החוזר מלביש רק עד החכמה וכתר מלובש בפנימיות החכמה, וע״כ אינו עולה בשם רק ספירת החכמה לבד, וכן הוא בכל המדרגות, באופן שמלת התלבשות פירושה אשר כל ד׳ הבחינות שבאור ישר מתלבשות בבחינה אחת של אור החוזר לפי שיעור הקומה של אותה הבחינה שבאור חוזר ומתחלקות שמה לע״ס, וענין התלבשות ה״ס התעלמות כי המלביש מעלים תמיד את הלובש, וזהו מחמת רצונו להתגלות כך, ומשום שבלי התיקון של העלמה הזאת אי אפשר לו להתגלות ע״כ מתעלם בו ומתגלה על ידו. הרי שהמלביש משמש לב׳ דברים להעלמה ולהתגלות.
והנה כדי להאציל את עולם האצילות התלבש א״ס ב״ה בחכמה ובמלכות שבא״ק ולכן קומת עולם האצילות הוא עד החכמה שבאו״י. ולצורך הבריאה התלבש בבינה שבאצילות הנקרא אהי״ה, וזה אמרו אדנ״י שהוא שם המלכות המעלה עשר ספירות של אור חוזר מרכבה להוי״ה שה״ס א״ס וד׳ בחינות הנודעות שבאור הישר המתגלות ע״י הע״ס שבאור החוזר שבמלכות. ובה אתעטף שה״ס התלבשות שע״י התלבשותו מתגלה ואחרת אי אפשר להשיגו כי אין להשיג אור בלי כלי ואוף הכי הוי״ה שה"ס ע״ס דאו״י אתעטף באהי״ה שה״ס קומת בינה למברי עלמא כי אין אור החכמה מתפשט למטה מן הפרסא שבין אצילות לבריאה וכל עולם הבריאה אין לו רק קומת בינה. שנקרא אהי״ה. אבל שם הוי״ה שהן ע״ס של אור הישר עצמו, איהו מרכבה למאריה לכתר עלאה וכו' שה״ס א״ס הנקרא כתר ומאריה דכלא לית ביה ציור דאות ונקודה כי אפילו הכתר הוא מרומז בקוצו של היוד. והא״ס עצמו אין בו שום ציור, כי אין בו השגה וכל מה שלא נשיג לא נגדרהו בשם.