חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קלג

זהר

קלג) דבר אחר שימני כחותם על לבך, האי קרא על שכינתא אתמר דאיהי בגלותא. חותם לא כתיב, אלא כחותם, כההוא חותם דגושפנקא, דאיהי חותם אמת. ובה חתמנו לחיים.

פירוש מעלות הסולם

קלג) ד״א שימני כחותם וגו׳: פירוש אחר על הכתוב שימני כחותם על לבך, פסוק זה נאמר על השכינה שהיא המלכות בעת שהיא בגלות חותם לא כתוב, אלא כחותם, הכוונה היא, כאותו החותם של הטבעת שהוא חותם אמת, ובה חתמנו לחיים.
פירוש: מוחין דאו״א עלאין, נקראים עזקא דכיא, דהיינו טבעת טהורה, על שם שהאורות שבהם נקראים אוירא דכיא. ומוחין דישסו״ת נקראים עזקא סתם, ובעת שמאיר בהם הארת חכמה, הם נקראים, גושפנקא דקשוט, שפירושו טבעת של אמת, כי הארת החכמה שבטבעת מעבירה כל הקליפות המשקרות בשמא דמלכא, והאמת מתגלה, וזה סוד הכתוב תתן אמת ליעקב, שאין מוחין אלו מתגלים, אלא ע״י הקו האמצעי הנקרא יעקב. ומבחינת מלכות שמוחין אלו אינם מגולים רק בה, ומאירים רק ממנה ולמעלה, ומבחינה זו היא חותם המלך, שזה דומה למלך היושב בהיכלו, ובני המדינה מכירים את חותם המלך, וכשרואים חותמו על פקודותיו דומה עליהם כמו שרואים את המלך עצמו, (לעיל אות ס׳ עיי"ש) ולכן נקראים מוחין אלו בשם חותם דגושפנקא דאיהי אמת הכוללים: ישסו״ת, ז״א ומלכות, שישסו״ת ה״ס גושפנקא, וז״א ה״ס אמת ומלכות ה״ס חותם. ובה חתמנו לחיים, כי בה מאירים המוחין הנקראים חיים כמבואר להלן.