חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קכט

זהר

קכט) אלין אחידן דא בדא, לד' סטרין, כאגוזא דמתחברא לד' סטרין, ובג"כ אקרי היכלא דא גנת אגוז, דכתיב אל גנת אגוז ירדתי, מאי אל גנת אגוז, בגיניה דגנת אגוז, ירדתי, דאיהו היכלא דרחימו, לאתדבקא דכורא בנוקבא.

פירוש הסולם

קכט) אלין אחידן דא בדא לד' סטרין כאגוזא דמתחברא לד' סטרין: אלו החיות גדולות נכללות זו בזו לד' צדדים, כמו האגוז שד' חלקים מתחברים בהפרי שבו, דהיינו שכל אחת מהד' כוללת בתוכה כל הד'. והוא מטעם היותו מבחינת מחזה ולמעלה, ששם יש פני אדם, ושם מקום הזווג. אבל בבחינת מחזה ולמטה שאין שם רק ג' צדדים, שהם חו"ב ות"ת, וחסר שם פני אדם, אין שם מקום זווג, ובג"כ אקרי היכלא דא גנת אגוז, ומשום זה נקרא היכל זה בשם גנת אגוז, דהיינו על שם ד' סטרין שבכל חיה כמו האגוז, שזה יורה על מקום הזווג. דכתיב אל גנת אגוז ירדתי, מאי אל גנת אגוז, בגיניה דגנת אגוז ירדתי כמ"ש אל גנת אגוז ירדתי, ומהו אל גנת אגוז שאומר הכתוב, הכונה הוא, שבשביל גנת אגוז ירדתי, דאיהו היכלא דרחימו לאתדבקא דכורא בנוקבא, משום שהוא היכל האהבה לזווג ז"א בנוקביה.
ולא יקשה לך הרי בכל היכל והיכל מהתחתונים יש ד' סטרין מחזה ולמעלה של החיה אשר שם, ולמה דוקא כאן מקום הזווג ולא בהתחתונים. והענין הוא, כי כל היכלות כלולים זה מזה, וע"כ יש ד' סטרין בכל היכל והיכל, אמנם אינם מבחינת עצתם אלא מבחינת התכללות של היכל זה בתוכם, וע"כ אין מקום זווג רק בהיכל זה, משום שד' הסטרין שבכאן הם מבחינת עצמו,