חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קכח

זהר

קכח) ודא איהו ויכלו, דאתכלילו ביה תלת אבהן, דאינון ברזא דשמא דע״ב. כגוונא דא חסד, דאתקרי גדול, בגין דאיהו כללא דע״ב תיבין, גבורה כללא דרי״ו אתוון, דאית בשמא דע״ב. עמודא דאמצעיתא דאיהו ו׳ כליל כלא. ודא איהו רזא ויעבר י״י על פניו: ע״ב רי״ו, יהו״ה.

פירוש מעלות הסולם

קכח) ודא איהו ויכלו וכו': וזהו פירוש ויכלו, שהוא לשון התכללות שנכלל בו היינו ביסוד שלשת אבות שהם חג״ת דז״א, שהם בסוד השם ע״ב, של ג׳ הפסוקים ויסע ויבא ויט, שבכל פסוק יש ע״ב אותיות ומצטרפים לע״ב שמות, כל אחד שם של ג׳ אותיות כעין זה: חסד שה״ס הקו הימין, הנקרא גדול, משום שהוא הכלל של הע״ב תיבות שהם הע״ב שמות. גבורה, שה״ס הקו השמאל, הכולל של רי״ו האותיות, שיש בשם ע״ב, כי ג׳ פעמים ע״ב עולה לחשבון רי״ו. עמוד האמצעי שהוא המכריע בין ימין ושמאל וכולל שניהם, שהוא ו' דהיינו תפארת הקו האמצעי, כולל כולם הן הימין והן השמאל, וזהו סוד הכתוב, ויעבור ה׳ על פניו. שבמלת ויעבור רמוז ב׳ הקוים ימין ושמאל שבקו האמצעי שהם ע״ב רי"ו. הוי״ה, הוא שם של הקו האמצעי הכולל הימין והשמאל.
פירוש: השם ע״ב רי״ו מתבאר בסוד ג׳ הפסוקים שבפרשת קריעת ים סוף, שהם: ויסע, ויבא ויט. שיש בהם רי״ו אותיות, ובסוד החסדים דאו״א עלאין, המה מתחברים בסוד ע״ב גשרים של מימי החסד, כי כל ג׳ אותיות שבהם מתחברות לתיבה אחת ולשם אחד, כי החסדים האלו של הג״ר דבינה, מכונים גשרים משום שאין הצמצום שולט בהם, בסוד כי חפץ חסד הוא, הכתוב על ג״ר דבינה, וכשזו״ן עולים למקום או״א עלאין מאירים בהם מוחין אלו של ג״ר דבינה, וזה אמרו, ויכלו דאתכלילו ביה תלת אבהן דאינון ברזא דשמא דע״ב כגוונא דא חסד דאתקרי גדול בגין דאיהו כללא דע״ב תיבין. כי הוא סוד החסד שעולה לחכמה דימין, דאו״א עלאין, הגם שבעצמם הם חסדים מכוסים, אמנם הם מלבושים על חכמה סתימאה, והחכמה הנגלית למטה מאו״א באה מהם, ונמצא שעיקר ועצם החכמה נמצא באו״א עלאין והתחתונים מקבלים רק הארה מהם, ולכן החסד נקרא גדול שהוא שם של חכמה, ובו מתחברים רי״ו אותיות לשמות ותיבות ונקראים ע״ב, ע״ש החכמה שנקראת ע״ב. גבורה, שהוא קו השמאל ושם נכללת המלכות בסוד העביות והמסך שעליהם נעשה הזווג עם אור העליון, לכן היא כללא דרי״ו אתוון דאית בשמא דע״ב, בסוד אותיות מפוזרות, דהיינו רי״ו אותיות, ולהיות שהיא מעלה את אור החוזר שעליו נמדד כל שיעור קומה של אור העליון, וזולת האו״ח אין גילוי כלל אל אור העליון, הרי שהיא כוללת את כל הקומה ולכן היא כללא של כל הרי״ו אתוון שבשם ע״ב. עמודא דאמצעיתא דאיהו ו' כליל כלא וכו', הוא נקרא הוי״ה ומכריע בין ב׳ הקוים וכולל אותם יחד בסוד ע״ב רי״ו שבמלת ויעבור ולכן נאמר עליו ויעבור ה׳ על פניו. (תע״ס חלק י״א אות קכ״ו).