חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קכה

זהר

קכה) והאופנים ינשאו לעומתם, ולזמנין דינשאו האופנים לעומתם, מיד נשאו נהרות י״י, תרין נקודין דאינון סגולת״א סלקין לההיא נקודה חדא על גדפוי. ואתעבידו ה'. ודא איהו נשאו נהרות י״י.

פירוש מעלות הסולם

קכה) והאופנים ינשאו לעומתם וכו׳: והאופנים ינשאו לעומתם, ובעת שינשאו האופנים לעומתם, מיד נאמר עליהם, נשאו נהרות ה׳. שהם שתי נקודות היינו ימין ושמאל, שהן מאותה סגולתא של ג׳ הנקודות, מעלות לאותה הנקודה היחידה השלישית על כנפיהן. ונעשו בצורת ה׳ היינו בב׳ קוים ימין ושמאל וקו האמצעי מלמעלה השוכב על ב׳ הקוים. וזהו מה שכתוב נשאו נהרות ה׳.
פירוש: ג׳ הנקודות של אות י׳ ה״ס ג׳ גלגלים של או״א עלאין, שכל ג׳ הקוים של או״א עלאין מאירים מלמטה למעלה, תמיד (כנ״ל באות הקודם) ואין הי׳ של הזרקא שהיא המלכות שעלתה לבינה ואור שלהם נעשה לאויר, פוגם בהם כלל, כי הם תמיד בסוד כי חפץ חסד הוא. משא״כ ישסו״ת שהם ז״ת דבינה, והם שרשי זו"ן, שהם צריכים לקבל חכמה להשפיע אל הזו״ן הם סובלים חסרון מחמת כניסת הי׳ לאויר שלהם כי אינם יכולים לקבל חכמה שהוא ג״ר, ובהם מתפשטת הי׳ לו' שוכבת מלמעלה המונעת מהם הארת הג״ר. אמנם בעת יציאת הי׳ מן האויר של ישסו״ת, אז עולים או"א לראש א״א ומשפיעים חכמה לישסו״ת, וזהו ב׳ הקוים ימין ושמאל של אות ה׳ ראשונה של השם הרומזת לישסו״ת כי קו הימין ה״ס החסדים של ז״ת דבינה, וקו השמאל ה״ס הארת החכמה שקיבלו מאו״א, ונודע שהחכמה עדיין אינה מאירה כל זמן שאינה מתלבשת בהחסדים שבקו ימין, ואדרבה בעת שהם מקבלים הארת החכמה נעשה מחלוקת בין הימין והשמאל שכל אחד רוצה לשלוט ולהכניע את השני, שקו הימין המחזיק באור החסדים בהיותו שורש המדרגה ובלתי נפגם, רוצה לבטל את שליטת קו השמאל ולהכניעו, כיחס של שורש אל ענף שלו, וקו השמאל בהיותו מחזיק באור החכמה שהוא גדול מאור החסדים שבקו ימין ע״כ כחו גדול לבטל את אור החסדים שבקו הימין, ומשום זה שני הקוים לא יכולים להאיר, כי חכמה אינה יכולה להאיר בלי לבוש החסדים, והחסדים בלי הארת חכמה הם ו"ק בלי ראש. (עיין בפתיחה לפירוש הסולם אות ל״ו ל״ז).
והתקון למחלוקת זו נעשה ע״י הקו האמצעי, שנעשה זווג מאור העליון על המסך של התחתון ויוצא עליו קומה של חסדים שה״ס הקו האמצעי וה״ס הקו העליון של הה׳ שמצד אחד הוא ממעט את הג״ר שבקו השמאל שיאיר רק בו״ק דחכמה שלכן הקו השמאל של אות ה׳ הוא בצורת ו' קטועה בלי ראש, המורה על חסרון ג״ר שבו ומאיר ממטה למעלה כטבע החסדים. וכן אור החסדים שבקו הימין מתיחד עם החכמה שבקו שמאל, ומשיג בזה את הארת ג״ר ומאיר מלמעלה למטה כטבע אור החכמה.
וזה אמרו ולזמנין דינשאו האופנים לעומתם שורש האופנים הם ישסו״ת, שמהם מתגלה החכמה לזו״ן, כמ״ש בזהר חדש (יתרו אות ת״ד) מראיהם אינון אופנים, ומראה ה״ס חכמה הנקראת ראיה, בסוד עיני העדה, שהם חכמי העדה, מיד נשאו נהרות ה׳ היינו שני הקוים ימין ושמאל דישסו״ת התנשאו ע״י ירידת נקודת המלכות מבינה דישסו״ת למקומה, ואו"א עלו לראש א״א ומשפיעים הארת חכמה לישסו״ת, והם תרין נקודין שהם ימין ושמאל דאינון סגולתא כלומר שתי הנקודות השייכים אל נקודת הסגולתא, והם סלקין לההיא נקודה חדא השייכת להקו האמצעי, המכריעה בין שתי הנקודות על גדפוי היינו שכל אחת מב׳ הנקודות לוקחת לעצמה את ההכרעה של הנקודה האמצעית כנ״ל, שהקו הימין מאיר בהארת חכמה ממעלה למטה, וקו השמאל מאיר רק בו״ק דחכמה וכל הארת ו״ק מאירה רק ממטה למעלה כטבעו של אור החסדים, ואתעבידו ה׳ אז נתפשטו הג׳ יודי״ן של או״א ששם הן בצורת גלגלים, ובישסו״ת הן נעשו בצורת אות ה׳ של ג׳ קוים, בצורת ג׳ ווין, והו׳ השלישית קטועה כצורת ו׳ שבתוך ה׳ מחמת שמאירה רק בו"ק דחכמה, ודא איהו נשאו נהרות ה׳ היינו ב׳ נהרות שהם ב׳ הקוים ימין ושמאל, נשאו את הקו האמצעי הנקרא הוי״ה.