חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קיט

זהר

קיט) אלין נהורין מציירן ציורא דלתתא, לאתקנא ציורא דכלהו דאנון בכללא דאדם, ציורא פנימאה. דכל ציורא פנימאה אקרי הכי. ומהכא, כל ציורא דאתכליל באתפשטותא דא, אקרי אדם, הה"ד אדם אתם, אתם קרוין אדם, ולא שאר עמין עכו"ם.

פירוש הסולם

קיט) אלין נהורין מציירן ציורא דלתתא: אורות אלו, דמלכותא דדוד, מציירים הציור שלמטה, כלומר להמדרגות שהם מבחינת מחזה ולמטה של המלכות, שאין שם פני אדם (כנ"ל דף פ"ו ד"ה שנאן) דהיינו שהמדרגות שמחזה ולמטה, עולים ונכללים במלכותא דדוד שהוא פני אדם שמחזה ולמעלה, (כנ"ל דף פ"ו ד"ה אמנם). ציור, פירושו שיעור קומה של איזה מדרגה. מציירים פירושו כמו מזדווגים, כי בסור הזווג יוצאות המדרגות בציור הראוי, על פי תכונת אותו הזווג, לאתקנא ציורא דכלהו דאנון בכללא דאדם, ציורא פנימאה, לתקן ציור של כל אלו שהם נכללים בפני אדם, בציור פנימי.
דכל ציורא פנימאה אקרי הכי כי כל ציור פנימי נקרא כך, דהיינו פני אדם. פנימי, פירושו היוצא מזווג שמחזה ולמעלה, ששם מלכותא דדוד, דהיינו פני אדם. אמנם ע"י עליות המדרגות שמחזה ולמטה, אל מלכותא דדוד, נמצאים ג' הפנים דשור נשר ואריה, נכללים בציורא פנימאה, דהיינו בפני אדם שבזווג העליון שמחזה ולמעלה, אשר התכללות זו בפני אדם, מרומזת באות ן' פשוטה של שנא"ן, (כנ"ל דף פ"ו ד"ה שנא"ן).ע"ש. וז"ש לאתקנא ציורא דכלהו דאנון בכללא דאדם, דהיינו אות ן' פשוטה, שה"ס התכללות של ג' הפנים בפני אדם, ולא פני אדם ממש. שתיקון זה נעשה ע"י התכללותם בציורא פנימאה דהיינו בפני אדם שבזווג הפנימי עם מלכותא דדוד. ומהכא, כל ציורא דאתכליל באתפשטותא דא אקרי אדם, ומכאן תדע, שכל ציור הנכלל בהתפשטות זו, דהיינו של ן' פשוטה הנ"ל, נקרא בשם אדם, אע"פ שאין בהם פני אדם ממש. הה"ד אדם אתם, אתם קרוין אדם ולא שאר עמין עכו"ם, וזה שכתוב אדם אתם וכו', אע"פ שנשמות בני אדם, נמשכות מבחינת מחזה ולמטה של המלכות, שאין שם פני אדם, מ"מ כיון שהבחינות שמחזה ולמטה עולות ונכללות בפני אדם שמחזה ולמעלה, בסוד ן' פשוטה, נקראות גם הנשמות בשם אדם. כמו הדרש של הכתוב, אתם קרוין אדם. אבל הוא רק מכח התכללות בלבד, כמבואר.