חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קיח

זהר

קיח) ואיהו אמר ה' שמעתי שמעך יראתי, שמענא מה דהוה לי דאטעימנא מההוא עלמא, ודחילנא. שרא למתבע רחמין על נפשיה ואמר ה' פעלך דעבדת לי בקרב שנים יהון חייהו, כמו, חייו. וכל מאן דאתקשר באינון שנים קדמוניות, חיין אתקשרו ביה. בקרב שנים תודיע, לההוא דרגא דלית בה חיין כלל.

פירוש הסולם

קיח) ואיהו אמר ה' וכו': והוא אמר ה' שמעתי שמעך יראתי. שפירושו, שמעתי מה שהיה לי, שטעמתי מעולם ההוא, דהיינו, בעת מיתתו, ומקודם שהחיה אותו אלישע, ויראתי. התחיל לבקש רחמים על נפשו, ואמר, ה' פעלך שעשית לי בקרב שנים יהיו חייו, כי חייהו, פירושו כמו חייו. וכל מי שמתקשר באלו שנים קדמוניות שהן ספירות דעתיק, מתקשרים בו החיים. בקרב שנים תודיע, היינו להשפיע חיים לאותה מדרגה שאין בה חיים, שהיא מלכות דמלכות כי תודיע פירושו תשפיע.
פירוש. שהיראה שלו היא מהזמן שעבר, כי כבר נעשה שלם מכל סטרין ולא שייכת בו עתה יראה, אלא שהיראה שלו היא מהזמן שעבר, דהיינו ממה דהוה לו בעת שנפטר מהעולם. וז"ש שמענא מה דהוה לי דאטעימנא מההוא עלמא, דהיינו לאחר פטירתו, ומקודם שהחיה אותו אלישע. ומשם ממשיך גם עתה יראה שתהיה לו לבחינת מסך להעלות מ"ן. וז"ש שרא למתבע רחמין על נפשיה, דהיינו בכח היראה מהזמן שעבר, התחיל להעלות מ"ן, שה"ס בקשת רחמים על עצמו.
וכן הוא סוד המסך שלעתיד, בסוד אחר שהב"ן ישוב להיות ס"ג, כי אז יהיה כבר בלע המות לנצח (ישעיה כ"ה), ולא יהיה שום כח שיתכן ליראה ולהחזיק עצמו בטהרה ולהשמר מאיזו אחיזה, וכל בחינת היראה, תהיה אז מכח הזמן שעבר. שרשימותיו ישארו בב"ן גם אחר שנעשה לס"ג. והענין הזה הכרח הוא, כי אין תיקון המסך בלי יראה. ועל הסוד הזה אמר להם ר"ש את הדרוש הזה דחבקוק, ללמדם שגם הם יקבלו יראה מהאי אורחא דנסין ואתין עלאין דעברו ביה,דהיינו כמו חבקוק לפי מדרגתו, שהשתמש ביראה הזו.
וז"ש, פעלך דעבדת לי בקרב שנים יהון חייהו: כי היו לו ב' בחינות שנים, שנים מקודם מיתתו, ושנים לאחר ששב לתחיה, שביניהם היה נפטר בעולם האמת, ועל הזמן ההוא שהיה בההוא עלמא,שהם בקרב ב' בחי' השנים, אומר, פעלך שעשית לי בהם יהון חייהו, כלומר ע"י שאני זוכר זמן מיתתי שבקרב השנים אני מתקשר בחיים של עלמא עלאה, שבהם החיה אותי אלישע, (כמ"ש לעיל בסמוך). שמענא מה דהוה לי דאטעימנא מההוא עלמא ודחילנא ע"ש.
והנה הז"ת דעתיק נקראות שנים קדמוניות, והוא מבחינת מה שהמלכות דאדם קדמון מתלבשת בהן, והן קדמוניות מצמצום א', כמו אדם קדמון. והן אינן מאירות בשתא אלפי שני, אלא בגמר התיקון, כי בשתא אלפי שני, מאירות ז"ת דעתיק מבחינת התיקון דצמצום ב', בסוד ה' זעירא דהבראם, כנודע. אמנם חבקוק, מיתתו טהרה אותו לגמרי כמו בגמר התיקון, וע"כ זכה לאתקשר באינון שנים קדמוניות דעתיק בכח החבוק ותחית המתים שזכה על ידי אלישע. וז"ש פעלך דעבדת לי בקרב שנים, דהיינו הטהרה והיראה שזכה בקרב שנים בעת מיתתו, יהון חייהו, שמכח היראה הזו, יזכה להתקשר באינון שנים קדמוניות דעתיק, שהחיים האלו הם חיים נצחיים. וז"ש וכל מאן דאתקשר באינון שנים קדמוניות חיין אתקשרו ביה כי נקשרו בו החיים לנצח. וז"ש בקרב שנים תודיע, לההוא דרגא דלית בה חיין כלל, כי ע"י הטהרה שזכה בסבת מיתתו קבל הב"ן את תיקונו השלם, שעלה ונעשה ס"ג בעת מיתתו כנ"ל, ואז נמצא לההיא דרגא דלית בה חיין כלל, שהוא המלכות דמלכות, שאין בשבילה שום זווג קודם גמר התיקון (כנ"ל אות מ"ג ד"ה חד), הנה עתה מקבל גם הדרגא ההיא החיים שלה.