חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קיג

זהר

קיג) אדהכי נפיק קלא כמלקדמין, ואמר טנרין תקיפין פטישין רמאין, הא מארי דגוונין מרקמא בציורין קאים על אצטוונא, עולו ואתכנשו. בההיא שעתא שמעו קל ענפי דאילנין רב ותקיף, והוו אמרי קול ה' שובר ארזים.נפלו על אנפייהו רבי אלעזר ורבי אבא, ודחילו סגיא נפל עליהו, קאמו בבהילו ואזלו ולא שמעו מידי. נפקו מן טורא ואזלי.

פירוש הסולם

קיג) אדהכי נפיק קלא וכו': בתוך זה, יצא קול כבתחילה, ואמר, סלעים חזקים, פטישים רמים, הנה בעל הצבעים, המרוקם בציורים, עומד על העמוד, הכנסו והאספו. באותה שעה, שמעו קול ענפי האילנות גדול וחזק. והיו אומרים, קול ה' שובר ארזים. נפלו על פניהם רבי אלעזר ורבי אבא. ופחד גדול נפל עליהם. קמו בחפזון והלכו, ולא שמעו מאומה. יצאו מן ההר, והלכו. אצטוונא פירושו עמוד. כי תרגום של העמוד, הוא על אסטוונא. (מ"ב י"א- י"ד).
פירוש. כי לעיל (אות ק"ה ד"ה קפו) נתבאר, כי ע"כ לא יכלו למטען חמרי, שפירושו, שלא יכלו להעלות עוד מ"ן, משום שכבר גמר רב המנונא סבא את תפקידו שהיה לו לסייע אותם, וע"כ נתבטל כח החמרין שלו, ולא יכלו לשמש עמהם עוד בכדי להעלות מ"ן ולזכות לדרגין עלאין יותר. ולפיכך אמר ר' אלעזר לעיל, ולא זכינא לאסתכלא ולמנדע רזין דחכמתא יתיר. ויש אמנם להבין הטעם מה ענין השגת המוחין לביטול הכח לעלית מ"ן. והענין הוא, כי אחר שהשיגו קומת היחידה, שהיא גילוי נשמת בניהו בן יהוידע ע"י רב המנונא סבא, הנה קרה להם כמו שנתבאר בנשמת בניהו בן יהוידע, כי אחר שנתבטל להם המסך דב"ן נתבטל עמו יחד גם המסך דס"ג, וע"כ לא יכלו עוד להעלות מ"ן, ואנחי להו לחמרי. (כנ"ל אות ק"ה ד"ה קמו ע"ש). ונתבאר שם, שכל ההפסק של הארת הגוף דעתיק היה, כדי להקנות להם כח לברר להם מחדש את מסך דס"ג, ואז ישוב הב"ן להיות ס"ג, ואז יחזרו להעלות מ"ן מחדש, וילכו שוב מחיל אל חיל ע"ש.
והנה גם בר' אלעזר ור' אבא, מזמן שהניחו החמורים ואזלי להם עד הנה, הספיקו כל ההרפתקאות הנ"ל עד הנה, שיתברר להם כח, לעלית מ"ן מחדש, ולהחזיר הב"ן להיות ס"ג. וז"ש, נפק קלא כמלקדמין ואמר, טנרין תקיפין פטישין רמאין כי הקול רמז להם שהם סלעים חזקים ופטישים רמים, כי עמדו בכל הנסיונות הגדולים עד עתה, והם עצרו כח לעמוד בפניהם כסלעים חזקים, גם גברו על כל המכשולים, עד שפיצצו אותם כפטיש גדול היורד מרום גבוה למטה. וגרמו בזה, הא מארי דגוונין מרקמא בציורין קאים על אצטוונא, כי הבינה, הנקראת מארי דגוונין בהיותה עצמה בלי גוון כלל אלא כולה רחמים, אמנם כל בחינת הגוונין מתערין ויוצאין הימנה, וע"י עמידתם כסלע איתן מול כל אלו הנסיונות, נתרקמה עתה הבינה בציורין מחדש, ולפיכך מכנה את הבינה בשם מארי דגוונין מרקמא בציורין, כי קבלה כח להתתקן במסך, שעליו יוצאות קומות ומדרגות חדשות הנקראות ציורין והיא קאים על אצטוונא, אצטוונא פירושו כסא, כי עתה נתקנה הבינה בסוד הכסא כמקודם. ולפיכך: עולו ואתכנשו הגיעה העת שתכנסו למקומכם בקדש כמלפנים.
בההיא שעתא שמעו קל ענפי דאילנין רב ותקיף והוו אמרי קול ה' שובר ארזים: כלומר, יחד עם הקול, שבישר להם שכבר נתקן המסך של הבינה ובחינת הכסא, שמעו גם קול מענפי האילנות שאמרו קול ה' שובר ארזים (תהלים כ"ט) רומז להם, כי כבר נשברו כל הארזים שהיו להם למעצורים בדרכם לקודש. וז"ש, נפקי מן טורא, כי עצרו עתה כח לצאת מההר ולעשות הילוכם בקודש כמלפנים.