חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קח

זהר

קח) רחצתי את רגלי איככה אטנפם, הא אסחית רגלי מההוא טינופא, ומאי איהו. בגין דכד אתתקנית ואזדמנית לגבך, אעברית ההוא סטרא אוחרא מסאבא מקמי רגלי. השתא איככה אהדר לשוייא ההוא טינופא, לחפייא על מקדשא, הואיל ואת לא זמינת בתיקונך לאתתקנא לגבאי. הכא אוליפנא, דכד רוח מסאבא אתעבר מעלמא, כדין אתרבי כלא עילא ותתא. ועל דא רחצתי את רגלי, איככה אטנפם כמלקדמין.

פירוש הסולם

קח) רחצתי את רגלי איככה אטנפם: הרי רחצתי את רגלי מטינוף ההוא. ומה הוא. כי כאשר התקנתי ונועדתי לך העברתי צד האחר הטמא ההוא מלפני רגלי, עתה איך אחזור להשים טנופת ההיא, לכסות על המקדש, מאחר שאת אינך מוכנה בתקוניך להתתקן אלי. מכאן למדנו כשרוח הטומאה עובר מן העולם אז מתגדל הכל למעלה ולמטה. ועל זה, רחצתי את רגלי איככה אטנפם, כמקודם לכן.
פירוש. כשרוצים להרחיק את הסטרא אחרא ולתקן את המלכות שתהיה ראויה לזווג עם ז"א, צריכים לתת מוקש לסטרא אחרא, בסו"ה ונתתי את חחים בלחייו וגו'. שפירושו שנותנים לו תחילה אחיזה בקדושה, שבזה מפילים אותו אח"כ לגמרי (כמ"ש ענין זה בהסולם פרשת וארא אות ק"ט) עש"ה. וז"ש, הא אסחית רגלי מההוא טנופא, ומאי איהו. בגין דכד אתתקנית ואזדמנית לגבך, דהיינו בעת שהמלכות נתתקנת להיות ראויה לזווג, אעברית ההוא סטרא אחרא מסאבא מקמי רגלי, דהיינו עי"ז שנתן לו תחילה אחיזה בקדושה, שעי"ז הפילו אח"כ והרחיקוהו לגמרי כנ"ל, השתא איככה אהדר לשוייא ההוא טנופא לחפיא על מקדשא, אם שוב תחזור ותתרחק ממנו, ואהיה צריך לתקן אותו שנית, נמצא שאהיה מוכרח לתת שוב אחיזה לסטרא אחרא במקדש, כדי להפילו, שאחיזה המוקדמת הזו נבחנת לטינוף הרגלים.