חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קו

זהר

קו) וירד אברם מצרימה לגור שם. מ"ט למצרים. אלא, בגין דשקיל לגן ה'. דכתיב, כגן ה' כארץ מצרים, דתמן שקיל ונחית חד נהרא, דאיהו לימינא, דכתיב שם האחד פישון הוא הסובב את כל ארץ החוילה אשר שם הזהב.

פירוש הסולם

קו) וירד אברם מצרימה וכו': שואל מה הטעם שירד למצרים. ואומר, אלא משום שהיא נדמה לגן ה' דהיינו גן עדן שכתוב, כגן ה' כארץ מצרים. כי שם שקול ויורד נהר אחד שהוא לימין. שכתוב שם האחד פישון וגו'. פירוש. כמו שהזהר מבאר להלן (בפ' חיי שרה אות קמ"ג במדרש הנעלם) שמטפות שהעדן, שה"ס חכמה, מנטף לגן, שה"ס מלכות נעשה נהר גדול המתחלק לד' ראשים, שה"ס חו"ב תו"מ, אשר האחד המיוחד מכולם הוא פישון, שה"ס חכמה, והוא הנופל בארץ מצרים. ולפיכך היתה חכמת מצרים יותר מכל העולם. וזהו הנהר שראה יחזקאל בנבואתו, וע"כ אמר הכתוב, כי מלאה הארץ דעה את ה' שאותם מים מגדלים תמיד הידיעה בעולם. ע"כ לשונו בקיצור.
וזהו אמרו כאן, דתמן שקיל ונחית חד נהרא דאיהו לימינא. דהיינו חכמה שהוא בקו ימין. כי ג' קוין הם: חח"ן בימין. בג"ה בשמאל. דת"י באמצע. הרי שהחכמה היא בראש קו הימין. והוא לאפוקי מבחינת החכמה שהוא בקו שמאל, דהיינו בינה החוזרת לחכמה, שכל הארת חכמה שבזו"ן ממנה באים שהיא מכונה זהב. אבל נהר פישון הוא בחינת החכמה שבימין. שכתוב שם האחד פישון הוא הסובב את כל ארץ החוילה אשר שם הזהב. הרי שנהר פישון הוא החכמה שבימין, וע"כ סובב ומשפיע לארץ החוילה, שה"ס בינה, אשר שם הזהב, דהיינו הארת החכמה שבשמאל.