חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קג

זהר

קג) מן השלשים הכי נכבד: אלין שלשים שנה עלאין, דאיהו נטיל מנהון, ואנגיד לתתא, ומנייהו איהו הוה נטיל ואתקרב, ואל השלשה לא בא, אינון הוו אתיאן לגביה, ויהבי ליה ברעותא דלבא, ואיהו לא הוי אתי לגביהון.

פירוש הסולם

קג) מן השלשים הכי וגו': מן השלשים הכי נכבד, אלו הם שלשים שנה עליונות, שהוא היה לוקח מהן והמשיך למטה, ומהם, הוא היה לוקח והתקרב. ואל השלשה לא בא. הם היו באים אליו ונותנים לו בחפץ לב, והוא לא בא אליהם.
פירוש. ג"ר שהן חב"ד, נקראות שלשים. דהיינו ג' ספירות שכל אחת נכללת מעשר, שהן כלל המוחין המאירים בשתא אלפי שני, ונשמת בניהו הבאה מהזווג הגדול דעתיק יומין, המקבץ מכל אלו הזווגים דשתא אלפי שני בסוד, רב פעלים ומקבצאל בקומה אחת, שהיא בניהו בן יהוידע כנ"ל. נמצא שהוא מקבל ומתכבד מכל אלו שלשים השנה העלאין. וז"ש דאיהו נטיל מנהון ואנגיד לתתא, שהוא נוטל מהמוחין דשלשים שנה, ונמשכים אל הנשמה שלו לתתא, בסוף כולם. ומנייהו איהו הוה נטיל ואתקרב, כי כל הקומה שלו היא רק ממה שלקח וקיבץ מהזווגים שלהם שבאו בזה אחר זה, כנ"ל. ועכ"ז ואל השלשה לא בא אינון הוו אתיאן לגביה, ויהבי ליה ברעותא דלבא, ואיהו לא הוי אתי לגביהון, כי אע"פ שהם נתנו לו כל מעלתו הנשגבה ברעותא דלבא, עכ"ז הוא לא יכול לבא אצלם אח"ז ולקבל עוד מהם. והוא מהטעם הנ"ל, כי מתוך ביטול המסך דב"ן נתבטל לו ג"כ מסך דס"ג, ונשאר לבלי מסך, וע"כ לא היה יכול לבא אצלם להעלות מ"ן ולקבל מהם עוד.