חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קא

זהר

קא) ועמודא דאמצעיתא כד סליק לאבא ואימא, לנחתא מזונא מתמן, קליה סלקא על כל אינון נחלין ומבועין, וכד נחתא, קליה נחתא על כל אינון נחלין ומבועין דאורייתא, הה״ד נשאו נהרות ה׳ נשאו נהרות קולם.

פירוש מעלות הסולם

קא) ועמודא דאמצעיתא כד וכו׳: והעמוד האמצעי היינו ז״א, כשעולה לאבא ואמא, וגורם לזווגם, שמהארת הזווג שם יורד מזונות שה״ס הארת חכמה, קולו עולה על כל אותם הנחלים והמבועים שהם הספירות של אבא ואמא. וכשיורד, קולו יורד על כל אלה הנחלים והמבועים של התורה היינו של ז״א עצמו שנקרא תורה, זהו שכתוב נשאו נהרות ה' נשאו נהרות קולם.
פירוש: ז״א ה״ס הקו האמצעי העולה ומכריע בין ב׳ הקוים דימין ושמאל דישסו״ת, שקו הימין ה״ס אבא, וקו השמאל ה״ס אמא, ואינם יכולים להאיר זה בלי זה, כי קו הימין בלי השמאל הוא חסר ג״ר. ושמאל בלי ימין הוא חכמה בלי חסדים שאינה מאירה, ובלי הקו האמצעי אין השמאל מתיחד עם הימין הרי שג׳ הקוים תלוים זה בזה ואינם מאירים רק בבת אחת, וז״ס קול הכלול מאש רוח מים, שה״ס ג׳ הקוים המאירים יחד קו האמצעי ה״ס רוח וימין ושמאל ה״ס אש מים המתייחדים על ידי קו האמצעי ונעשים לקול אחד. ונודע הכלל שתלת נפקי מחד חד בתלת קיימא, שכל שיעור אור שהתחתון גורם בעליון, זוכה בו גם התחתון, וזה אמרו ועמודא דאמצעיתא כד סליק לאבא ואמא וכו׳ קליה סלקא וכו׳ כי גורם שכל הספירות של או"א מתאחדות יחד לקול אחד, בסוד תלת נפקי מחד שה״ס ז״א שעלה והכריע בין הימין והשמאל ושניהם מאירים, ולכן וכד נחתא קליה וכו׳ בסוד חד בתלת קיימא וכל ספירות דז״א מאירות בחסדים עם הארת חכמה בשלימותם.