חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות צג

זהר

צג) ולית עניותא כעניותא דאורייתא, דמאן דלא אית ביה אורייתא אתקרי מת. אסוותא דיליה מאי לההוא עלמא, אורייתא, דאתמר ביה עץ חיים היא וגו׳. ואיהי אסוותא לכל מרעין, כמה דאת אמר רפאות תהי לשרך וכו'.

פירוש מעלות הסולם

צג) ולית עניותא כעניות וכו': ואין עניות כעניות של תורה, כמ״ש חז״ל (נדרים מ״א.) אין עני אלא בדעה, כי מי שאין בו תורה, נקרא מת, שואל מהי הרפואה שלו שיזכה לעולם ההוא, היינו לעולם הבא, ומשיב, תורה, כי תקון הברית תלוי יותר בלמוד תורה, שנאמר בו עץ חיים היא וגו'. ותורה היא רפואה לכל המחלות כמו שאתה אומר רפאות תהי לשריך וכו'. (עיין עירובין נ״ד.).
פירוש: כי כתוב להלן (תקוו ע׳ דף ק״ל ע״ב בסוף) פקודא דברית מילה בגזירו דערלה ופריעה, כמה דאיהו אעבר מההוא אבר כל אלין קלופין דפולחנא דכוכביא ותקין ביה אתר לשריא ביה שכינתא, דאיהו אות ברית מילה. הכי קב״ה כד נשמתיה סליקת לעילא, הה״ד מ״י י׳על׳ה ל׳נ׳ו ה׳שמימ׳ה וכו' ולזה שואל אחר שפגם בברית המילה ושב בתשובה, אסוותא דיליה מאי לההוא עלמא, כי בברית מילה כתוב, מי יעלה לנו השמימה, אבל אחר שפגם בברית המילה איזו רפואה יש לו שעל ידה יזכה ויעלה לעולם הבא. ומשיב אורייתא שעם התשובה הוא מתייגע ולומד הרבה תורה, דאתמר ביה עץ חיים היא וגו', אז התורה מחייהו, ואיהי אסוותא לכל מרעין וכו'.