חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות צב

זהר

צב) רב פעלים איהו מקבצאל, האי אילנא רב ויקירא, רב מכלא,מאן אתר נפק,מאן דרגא אתא, אהדר קרא ואמר מקבצאל, דרגא עלאה סתימאה דעין לא ראתה וגו', דרגא דכולא ביה, וכניש בגויה מגו נהורא עלאה, ומניה נפיק כלא.

פירוש הסולם

צב) רב פעלים איהו וכו': רב פעלים הוא מקבצאל. אילן הגדול והיקר הזה, הגדול מכל, מאיזה מקום יצא. מאיזה מדרגה בא. חזר הכתוב ואמר מקבצאל, שהיא מדרגה עליונה וסתומה, שעין לא ראתה וגו'. שהיא מדרגה שהכל בה, והיא מאספת בתוכה מאור העליון, וממנה יוצא הכל.
ביאור הדברים, הנוקבא נק' עתה בשם מקבצאל, והוא מטעם, כי רב פעלים איהו מקבצאל, שהנוקבא מקבצת בתוכה האורות כולם בבת אחת מן היסוד, הנק' משום זה רב פעלים. ומבאר: הקומה היוצאת על הזווג הזה נק' אילנא רב ויקירא, שהוא נפק מן היסוד, ואתא אל הנוקבא. ואומר שבכדי להראות לנו את איכותה של הקומה הגבוהה הזו מאין היא נפקת ובאה, השיבו הכתוב בשם מקבצאל, שהאור העליון מקבץ אותם ביסוד, ומשפעתם לנוקבא. ונקראים שניהם יחד בשם מקבצאל. והוא דרגא עלאה סתימאה דעין לא ראתה וגו' כלומר, שהמדרגה הזאת היוצאת מהזווג הזה, נקראת בשם עין לא ראתה אלהים זולתך. ואומר, בהאי דרגא נמצא כל התקון בזמן השלמות האחרונה, וע"כ הוא נבחן לדרגא דכולא ביה, והוא מכח וכניש בגויה מגו נהורא עלאה כי קבץ בתוכה מכח נהורא עלאה, לכל טבין ונהורין עלאין, מכל שתא אלפי שני בבת אחת, וחידש אותם באור העליון. ולפיכך ומניה נפיק כלא, כי ע"כ יוצאת ונגלית עתה כל השלמות המקווה.