חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות פ

זהר

פ) ודא מטטרו״ן בדיוקנא דצדיק יסוד עלמא, דאיהו נהר דינור מסטרא דגבורה. נהר פלגיו, מסטרא דחסד, פלגי מים. והאי איהו על נהר כבר. מאי כב״ר. דא מטטרו״ן, רכ״ב לעמודא דאמצעיתא. וירכב על כרוב ויעף, ואיהו רכב אש וסוסי אש, כליל שתין רבוא מרכבות.

פירוש מעלות הסולם

פ) ודא מטטרו״ן בדיוקנא וכו': וזה המלאך מטטרו״ן בצורת צדיק יסוד עולם היינו ספירת יסוד הנקרא כל מפני שאינו ספירה בפני עצמו, רק כלול מכל חמשת הספירות שהוא נהר דינור מבחינת ספירת הגבורה. והוא נהר פלגיו, מבחינת ספירת החסד שה״ס פלגי מים, וזה הוא על נהר כבר. שואל מהו פרושו של כבר, ומשיב זה מטטרו״ן. כי כבר הוא מצירוף רכב לעמוד האמצע היינו ספירת תפארת. בסו״ה וירכב על כרוב ויעף. והוא רכב אש וסוסי אש, כולל ששים רבוא מרכבות.
פירוש. אע״פ שיחזקאל ראה את השכינה לבושה בלבושים דבי״ע, עכ״ז ראה סוד היחוד של עשר הספירות שהן ז״א ומלכות. אשר ז״א שה״ס ט״ס ראשונות, היה מחובר עם מלכות בלי פירוד כלל. ויחזקאל ראה אותם כשהם מלובשים בתוך מטטרו״ן כי בזמן הגלות מלובש זווג ז״א ומלכות במטטרו״ן.
וזה אמרו ודא מטטרו״ן בדיוקנא וכו': אשר כולל כל עשר הספירות וראה אותן מתוך התלבשות הנהר כבר מאי כבר דא מטטרו״ן כי כבר הוא אותיות רכב, ומטטרו״ן כולל המרכבה דבי״ע.