חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות פט

זהר

פט) והכי סליק אי״ה או״ה, כ״ח. דרמיזין בכסא כבוד מרום מראשון. מיד דאסתלקו, וילכו בלא כח לפני רודף. ובגין דא אוקמוה מארי מתניתין, כל האומר אמן יהא שמיה רבא בכל כחו קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה.

פירוש מעלות הסולם

פט) והכי סליק אי״ה וכו': וכן עולה אי״ה או״ה כ״ח. הנרמזים בכסא כבוד מרום מראשון. מיד שנסתלקו כ״ח אלו נאמר וילכו בלא כח לפני רודף. ומשום זה בארו בעלי המשנה שכל האומר אמן יהא שמיה רבא בכל כחו קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה.
פירוש. כי יש גם י״ד שלישית שהיא תפארת הכוללת ב׳ הידים ימין ושמאל ונקראת יד הוי״ה בסו״ה (ישעיה נ״ט) הן לא קצרה י״ד הוי״ה. ויש בה י״ד פרקים אשר י״ב פרקים הם בב׳ זרועות, שבכל זרוע יש ג׳ פרקים והם ששה. ובב׳ שוקים בכל שוק ג׳ פרקים הם י״ב, ועם ב׳ גוף וברית הרי הם י"ד (כמ״ש בזהר פרשת עקב אות ל״ט). וקו האמצע מרומז בא׳ כנ״ל אשר הו׳ שבאמצע ב׳ היודין מיחד את הימין והשמאל בסוד הפרסא המיחדת את המים העליונים עם המים התחתונים. ויש ב׳ זווגים על קו האמצעי. הא׳ הוא מכריע בין הג״ר שהם כתר וחכמה שאז לא מאירה בקומה רק נפש רוח, מטעם ערך ההפוך אשר יש בין כלים לאורות, שאם אין רק ב׳ כלים כתר חכמה נכנסים ובאים רק ב׳ האורות התחתונים נפש רוח. והם נרמזים בי״ד אותיות של הוי״ה הפשוטה שהיא ד׳ אותיות לכתר. והוי״ה במלואה יו״ד ה״א וא״ו ה״א שהיא יוד אותיות לחכמה ושתיהן הן י״ד. ולפיכך אין שם אלא י״ה וזהו תקון הו"ק שהם נפש רוח בסוד אי״ה.
וזה אמרו והכי סליק אי״ה. ובזווג ב׳ דגדלות עולים בינה ותו״מ דכלים, שהם כ״ח האותיות דמילוי המילוי שנקראים כח אדם שהוא מ״ה. וה״ס בינה. כנודע כי הוי״ה פשוטה היא כתר והוי״ה במילוי חכמה. ומילוי המילוי בינה, ויש בה כח אותיות כזה: יו״ד וא״ו דל״ת, הא אל״ף, וא״ו אל״ף וא״ו, ה״א אל״ף. וה״ס או״ה אשר בינה ותו״מ עולים מנפילתם ומתחברים לכתר חכמה ונעשה השם שלם והכסא שלם.
וזה אמרו אי״ה או״ה כ״ח דרמיזין בכסא כבוד מרום מראשון כי ראשון הוא מלכות, הכסא הראשון. וכסא כבוד מרום מראשון היא בינה הכוללת גם זעיר ונוקבא, והוא מרומם מכסא הראשון. ולכן כתוב כסא שלם עם א'. וז״ס יהא שמיה רבא המבואר בשער הכוונות בענין הקדיש יהא שם י״ה רבא ע״י שנתחברו עם שתי האותיות האחרונות ו״ה עי״כ יהיה השם שלם וגדול. וזה אמרו ובג״ד וכו', בכל כחו כמו שפירוש רש״י (שבת קיט:) בכל כוונתו והיינו לכוון להעלות הכח של מילוי המילוי המאירה לו״ה ואז קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה כי שבעים שנה הן הז"ת העולים ומתחברים לי״ה אשר כל אחת כלולה מעשר והן שבעים. ועיין (בזהר אמור אות ש') שואל מאן שבעין שנה. ומשיב שהן כל אינון שבעין כתרי מלכא היינו ז׳ ספירות תחתונות כי הזהר מכנה את הספירה בשם כתר או כתרא.