חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות פח

זהר

פח) חדו ר' אלעזר ור' אבא ובכו, ואמרו: זיל רכיב, ואנן נטעין אבתרך. אמר לון, ולא אמרית לכון דפקודא דמלכא איהו, עד דייתי ההוא דטען חמרי. אמרו ליה, הא שמך לא אמרת לן, אתר בית מותבך מאי הוא. אמר לון, אתר בית מותבי איהו טב ועיילא לגבאי, ואיהו מגדל חד דפרח באוירא, רב ויקירא. ואינון דדיירין ביה בהאי מגדלא, קב"ה וחד מסכנא. ודא הוא אתר בית מותבי, וגלינא מתמן, ואנא טעין חמרי. אשגחו רבי אבא ור' אלעזר ביה, ואטעים לון מלוי דהוו מתיקין כמנא ודובשא. אמרו ליה שמא דאבוך אי תימא, ננשיק עפרא דרגלך, אמר לון, ואמאי, לאו אורח דילי בכך לאתגאה באורייתא.

פירוש הסולם

פח) חדו ר' אלעזר וכו': שמחו ר"א ור' אבא, ובכו, ואמרו: לך רכב על החמור ואנחנו נהיה מחמרים אחריך. דהיינו שהוא ירכב, והם יוליכו החמור. אמר להם: ולא אמרתי לכם שהיא פקודת המלך עד שיבוא אותו המוליך חמורים. רומז על המשיח, שנאמר עליו עני ורוכב על החמור. אמרו לו, הנה את שמך לא הגדת לנו, מקום מושבך איפא הוא. אמר להם, מקום מושבי הוא טוב ורב ערך אצלי, והוא מגדל אחד הפורח באויר, הרב והיקר, ואותם הגרים במגדל הזה, הם הקב"ה ועני אחד. וזה הוא מקום מושבי. והגליתי משם, ואני מחמר אחר חמורים. הסתכלו בו רבי אבא ור' אלעזר, והיו מוטעמים להם דבריו, שהיו מתוקים כמן וכדבש. אמרו לו, אם תאמר לנו שם אביך, ננשק את עפר רגליך. אמר להם ולמה זה, אין דרכי בכך להתגאות בתורה.עיילא הוא מלשון דפליג בעלויא, שפירושו ערך (קדושין מב:).
פירוש. עתה שהכירו גודל מעלתו, לא יכלו לסבול בחינת העיבור שלו לצרכם, וע"כ אמרו לו, כי עתה שכבר השיגו המוחין, א"כ די לו, והוא יכול לצאת מבחינת העיבור, ואם אולי יש להם עוד מה להשלים, יוכלו בעצמם להיות בעיבור, ולמה לו לסבול בשבילם. וז"ש זיל רכיב ואנן נטעין אבתרך.
ולא אמרית לכון וכו' עד דייתי ההוא דטען חמרי: הכוונה היא במה שאמר להם מקודם לכן, שלא ישאלו לשמו משום שצריכים עוד לגילוים של רזין דאורייתא. ורמז להם כאן עוד, כי הכוונה היא על בחינת יחידה שחסר להם, שה"ס קבלת פנים של המלך המשיח (כנ"ל אות פ"ה ד"ה ובזה) וזה הרמז עד דייתי ההוא דטען חמרי, שמלך המשיח ה"סעני ורוכב על החמור. (זכריה ט'). וז"ש דפקודא דמלכא איהו עד דייתי ההוא דטען חמרי, כי מצוות המלך היא עליו, לסייע להם עד שיזכו לאור היחידה.
וז"ש, הא שמך וכו': כיון שלא אמרת לנו את שמך, שהוא משום שעוד לא השגנו ממך מה שצריך לנו להשיג כנ"ל, א"כ עכ"פ תוכל לומר לנו אתר בית מותבך, דהיינו מקום מדרגתך, שבזה נדע עכ"פ מה שחסר לנו מלהשיג ממך. אמר לון אתר בית מותבי איהו טב ועיילא לגבאי, כלומר, מקום מדרגתי הוא טוב ונשא לגבי המדרגה שאני עומד בה עכשיו. כי עתה גם ממני עצמי הוא נפלא מהשגתי.
וז"ש, מגדל חד וכו': מגדל זה, ה"ס היכל המשיח, וז"ש דדיירין ביה קב"ה וחד מסכנא. כי המשיח ה"ס עני ורוכב על החמור. ומה שמכנהו רב ויקירא, הוא, כי סתם מגדל הפורח באויר, הוא בינה. אבל כאן דקאי על היכלו של המשיח, ע"כ מציין אותו בשם מגדל חד דפרח באוירא רב ויקירא. וז"ש, ודא הוא אתר בית מותבי וגלינא מתמן ואנא טעין חמרי: מקום מושבי הוא במגדל, אבל עכשיו הוא נפלא ממני, כמו שאמר מקודם לכן, שהוא טב ועיילא לגבאי. כי גלינא מתמן ואנא טעין חמרי.