חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות פו

זהר

פו) ובודאי מאן דמשקר בברית מילה, אסתלק מניה יהו״ה י ושד״י, ושריא עליה שטן, דאיהו אל אחר, חויא שריא באתר דיהו״ה מלגאו. וסם המות שריא באתר דשדי מלבר. ודא איהו דאמר קרא, את מקדש י״י טמא וגו'.

פירוש מעלות הסולם

פו) ובודאי מאן דמשקר וכו': ובודאי מי שמשקר בברית מילה, מסתלקים ממנו אור השמות של הוי״ה ושד״י, ושורה עליו השטן שהוא אל אחר, והוא הנחש שה״ס דינים דדכורא, השורה במקום של שם הוי״ה מבפנים. וסם המות שה״ס דינים דמנעולא שורה במקום של שם שד״י מבחוץ, וזהו שאמר הכתוב את מקדש ה׳ טמא וגו'.
פירוש: היצר הרע מקבל כחו להזיק ולהסית את האדם מקו השמאל, והרשע ע״י עונותיו מגביר כח השמאל על הימין, ונופל בזה לרשות היצר הרע הנקרא הרבה שמות לפי חומר חטאו של האדם, וכדי להבין הדברים על בורים אעתיק מ״ש ברע״מ פרשת פנחס (אות תפ״ה - תפ״ח) ואות יוד דשדי איהו חוליא דשלשלת על קודלא דשד יצר הרע דלא לנזיק ליה לב״נ, דעליה אמר דוד הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי, איהו נחש, איהו כלב, איהו אריה, וכו' אתמתיל לכל ב״נ כפום חובוי, וכו'. אות תפילין דאיהו אות יוד דשד״י, חוליא על קדליה, ש׳ דתפילין שלשלת על קדליה וכו'. ובגין דא י׳ מן שד״י דאיהו חוליא דשלשלת, מינה מפחדין כל שדין ומזיקין, ומיד דחזיין ליה במזוזות דתרעין ברחין, דבה אתמר לאסור מלכיהם בזיקים ונכבדיהם בכבלי ברזל וכו'. כי י׳ דשד״י ה״ס אות ברית שה״ס הקו האמצעי שבו המסך דחירק הממעט את ג״ר דשמאל שהן כל כחו של יצר הרע. והצדיק השומר ברית קושר אותו שלא יוכל להחטיא אותו, ודומה כמו שמפיל טבעת משלשלת על צוארו ומושל עליו.
וזה אומרו כאן (באות פ״ד) ובגין דא מאן דנטיר ברית מילה, שה״ס המסך שבקו האמצעי בסוד י׳ מן שד״י, דאיהו חותמא דיליה, הממעט את ג״ר דקו השמאל, ואינם מאירים אלא ו״ק דשמאל המתלבשים בחסדים שבקו האמצעי ומתייחדים עם הימין. זז מות מניה, כי המזיקים מפחדים ממנו מחמת שהוא ממעט הג״ר דשמאל שמשם כל חיותם, דאיהו שטן יצר הרע, רע, וכו' כי לפי מין העון שהוא מחטיא את האדם כך הוא נקרא, ולא יתקריב לגביה ולא ימות על ידיה כי יש לו הטבעת והשלשלת בסוד ש׳ של שד״י שמורה על תקון ג׳ הקוים, וי׳ שמורה על תקון המסך שבקו האמצעי. והשאר הכל מובן.