חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות פב

זהר

פב) מיכאל רשים רשימו לצד דרום, וכל אנפין מסתכלין לגבי פני אד"ם: פני ארי"ה, פני שו"ר, פני נש"ר. אדם איהו דכר ונוקבא, ולא אקרי אדם בר הני, ומניה אצטיירין ציורין, דרכב אלקים רבותים, דכתיב רכב אלקים רבותים אלפי שנאן.

פירוש הסולם

פב) מיכאל רשים רשימו לצד דרום וכל אנפין מסתכלן לגבי פני אדם, פני אריה וכו': מיכאל רשם רשימה לצד דרום וכל ג' הפנים, שהם פני אריה פני שור פני נשר, מסתכלות אל פני אדם. רשים רשימו, פירושו, שמקצה מקום הזווג. צד דרום, הוא ימין, להמשכת אור חסדים מכוסים. מסתכלן, פירושו מקבלות בכח הסתכלותן. פירוש, לעת גדלות, כשהנוקבא דז"א מעלה אליה את המלכות מבי"ע, הנקרא פני אדם, (כנ"ל בדיבור הסמוך) אז נעשה זווג זו"ן על מלכות הזו מבחי' הימין, המכונה דרום, ונמשך עליה קומת מוחין דגדלות, ואז כל אנפין, שהם אריה שור נשר, מקבלות המוחין דגדלות ממלכות הזו המכונה פני אדם. ונמצא שכל אנפין מסתכלן לגבי פני אדם. כלומר שמקבלות מפנים האלו. ומיכאל הוא אחד מד' המלאכים המשמשים את הנוקבא דז"א. ולפיכך הוא רושם ומכין מקום הזווג, והוא מלאך החסד, וע"כ רושם לצד דרום שהוא ימין, חסד.
אדם איהו דכר ונוקבא ולא אקרי אדם בר הני אדם הוא זכר ונקבה, ולא נקרא בשם אדם זולתם. כלומר, שהמלכות לפי עצמה לבדה, כשאיננה בזווג עם ז"א, אינה נקראת בשם אדם, להיותה בלי דכר, אלא רק בעת שמזדווגת עם הז"א, כנ"ל, אז נקראים שניהם בשם אדם. וזה סוד הכתוב (בראשית ה') זכר ונקבה בראם וגו' ויקרא את שמם אדם וגו', הרי ששניהם ביחד נקראו אדם. אמנם כל אחד לעצמו הוא כמו פלג גופא, ואינו נקרא אדם.
ומניה, אצטיירו ציורין דרכב אלקים רבותים דכתיב וגו': וממנו, היינו מפני אדם שבזווג לצד דרום, נצטיירו הציורים שבסו"ה רכב אלקים רבותים אלפי שנאן, שה"ס מרכבה תתאה, המכונה רכב אלקים. ציורין, פירושו שיעורי קומה הנולדים מהזווג. כי כל קומה יש לה ציור מיוחד לפי תכונת הזווג דהכאה, (כמ"ש בפתיחה לחכמת הקבלה מאות י"ח עד אות כ"ג).
ביאור הדברים, כי אלו ד' החיות אדם אריה שור נשר, מכונות בשם מרכבה, להיותן ד' ספירות נהי"מ העולים מבי"ע, ומתחברות אל הנוקבא דז"א להשלים הע"ס שלה, שתהיה ראויה לזווג. (כמ"ש לעיל דף פ"ד ד"ה פני אדם ע"ש). ומתוך שזולתן לא היתה ראויה לזווג, ע"כ נבחן שהנוקבא רוכבת על ד' החיות הללו, והן נעשו למרכבה אליה, כי נושאות אותה אל הזווג. אמנם יש ב' מרכבות, דהיינו לב' זווגים, המכונות, מרכבה עלאה ומרכבה תתאה. ויש הפרש גדול ביניהן, כי במרכבה עלאה יש ד' חיות, אדם אריה שור נשר, ובמרכבה תתאה יש רק ג' חיות, שור נשר אריה, ואדם אין בהן בפרטיות רק בדרך התכללות, כמו שיתבאר.
ויש להבין למה נתחלקו החיות להעשות ב' מרכבות לב' זווגים, ולמה אינו מספיק זווג אחד, וכן למה חסר פני אדם פרטי במרכבה תתאה, והענין הוא, כי נודע שאין באריך אנפין דאצילות רק תשע ספירות, וכן לאחריו בכל פרצופי אבי"ע. כי המלכות חסרה, מטעם שנגנזה בהראש דפרצוף עתיק ולא נמשכה לא"א. שזה אחד מראשי התיקונים שנעשו בעולם התיקון. אמנם אין הפירוש שכל העשר ספירות שבמלכות חסרות, שהרי אין זווג רק בהמסך שבהמלכות בלבדה, אלא רק המלכות דמלכות בלבדה חסרה, וט"ס ראשונות שלמלכות נשארו בהפרצופין. (ועי' לעיל בהקדמת הזהר דף נ"ה ד"ה וטעם )
ולפיכך כשנבררה ועלתה אל הנוקבא המלכות שלה מבי"ע, שהוא פני אדם, לא עלו אליה רק ט"ס ראשונות של המלכות בלבדן, כי המלכות דמלכות חסרה, כנ"ל. והנה הט"ר שבכל פרצוף, נמצאות למעלה מחזה שלו, ומחזה ולמטה נבחן למלכות של הפרצוף, כנודע. ולפי"ז נמצא שאין פני אדם, שהיא המלכות העולה מבי"ע, רק בבחינת מהחזה ולמעלה, רק ט"ס ראשונות דמלכות, המסתיימות במקום החזה, אבל מחזה ולמטה, ששם המלכות דמלכות, אין שם פני אדם, כי המלכות דמלכות נגנזה בראש פרצוף עתיק, ואינה מתגלית בהעולמות כנ"ל.
ונודע שכל בחינה עולה להבחינה שכנגדה בהעליון, ולפיכך עלתה המחזה ולמעלה של פני אדם לבחי' מחזה ולמעלה של זו"ן, ונעשה הזווג השלם של פני אדם רק במחזה ולמעלה שלהם.
וזה אמרו מיכאל רשים רשימא לצד דרום וכל אנפין מסתכלן לגבי פני אדם, כי הזווג שמחזה ולמעלה, נק' צד דרום דהיינו צד ימין, שפירושו אור חסדים מכוסים, והטעם שמיכאל רושם מקום הזווג רק מחזה ולמעלה, הוא מטעם. שלא עלה יותר מבחינת פני אדם, שהן המלכות, רק ט"ס שלהן, המיוחסים רק למחזה ולמעלה, בלבד, ולא למחזה ולמטה כנ"ל. וכאן בבחינת מחזה ולמעלה, הזווג שלם בכל ד' החיות נהי"מ, המכונים: פני אדם, פני אריה, פני שור, פני נשר. והם הנקראים מרכבה עלאה, להיותם נושאים את הנוקבא להזווג העליון שמחזה ולמעלה. ולהיותם כולם מבחינת מחזה ולמעלה של כל אחד מד' החיות.
אמנם ג' העולמות בי"ע וכן נר"נ של בני אדם, אינם יכולים לקבל שפעם מהזווג שמחזה ולמעלה, כי הם מיוחסים להספירות שמחזה ולמטה דזו"ן, כנודע. ולפיכך אחר שנעשה זווג השלם דזו"ן בבחינת מחזה ולמעלה בסוד מרכבה עלאה, עולה אח"כ גם בחינת מחזה ולמטה של ג' החיות אריה שור נשר, והן נכללות בזווג העליון שמחזה ולמעלה דזו"ן, ומקבלות השפע מפני אדם, אשר שם, ויורדות ומשפיעות לבני ג' העולמות בי"ע, וג' החיות האלו מכונות מרכבה תתאה. בהיותן מבחינת מחזה ולמטה בלבד, כנ"ל. וזה אמרו ומניה אצטיירו ציורין דרכב אלקים וגו' שמזווג העליון שבצד דרום, נצטיירו ויצאו החיות של מרכבה תתאה, שהסו"ה רכב אלקים רבותים אלפי שנא"ן. כי החיות שבמרכבה תתאה, מכונות שנא"ן, כמו שמבאר והולך.