חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות פא

זהר

פא) ומסטרא דצדיק ח״י עלמין, הוא כליל י״ח רבוא מרכבות, והיינו רכב אלקים רבותים אלפי שנאן. ואוקמוה מארי מתניתין, תרי שאינן מתרין רבוא, דאינון כל רבוא עשרת אלפים. רבותים: עשרים אלפים. תרי שאינן. אשתארו תמני סרי אלפי, דנחתין עם מטטרו"ן לקבלא י״ח ברכאן דצלותין דישראל, לסלקא לון קמי קב״ה בח״י עלמין, צדיק יסוד עולם, וברכות לראש צדיק.

פירוש מעלות הסולם

פא) ומסטרא דצדיק ח״י וכו': ומבחינת צדיק ח״י עולמים, היינו יסוד. הוא כולל י״ח רבוא מרכבות. והיינו סוד הכתוב, רכב אלקים רבותים אלפי שנאן. והעמידו בעלי המשנה פירוש רבותים אלפי שנאן, שתים שאינן משתי רבבות. ומפרש, כי כל עשרת אלפים הן רבבה, רבותים עשרים אלפים. שנים שאינם, נשארו שמונה עשר אלף, היורדים עם מטטרו״ן לקבל י״ח ברכות מתפילותיהם של ישראל, ולהעלות אותן לפני הקב״ה, בח״י עולמים היינו צדיק יסוד עולם, וברכות לראש צדיק.
פירוש. כי ז״א ומלכות כשהם בזווג ע״י היסוד נקרא אז היסוד ח״י עלמין, והוא מטעם כי אז יורדות עשר ספירות דאור ישר מן היסוד אל המלכות. ועולות עשר ספירות דאור חוזר מן המלכות אל הז״א. ומתוך שהזווג הוא בסוד החכמה אשר ספירותיה הן בסוד אלפים, ע״כ נבחנות לב׳ רבבות עשרת אלפים דאו״י ועשרת אלפים דאו׳׳ח שהן נכללות במטטרו״ן וע׳׳כ נאמר אז רכב אלקים רבותים. כי מטטרו״ן שהוא המרכבה של אלקים יש בו ב׳ רבבות אורות. אמנם אע״פ שהזווג הוא עם המלכות הרי עצם המלכות חסרה גם במלכות אשר נגנזה ואין עליה זווג. וע״כ אם אנו מדייקים בזה חסרות שתי ספירות מן העשרים כי חסרה המלכות מע״ס דאו׳׳י וחסרה המלכות. מע״ס דאו״ח שאין שם אלא ח״י ספירות וז״ס אלפי שנאן וכו' תרי שאינן כי נגנזו. ומה שאומר י״ח רבוא מרכבות, ולא י״ח אלפים, המספר רבבות מורה על המדרגות המאירות בחסדים, והמספר אלפים מורה על המדרגות המאירות בחכמה בסוד ואאלפך חכמה. ולכן כשרוצה לציין את השליטה של אור החסדים אומר המספר רבבות.