חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות עו

זהר

עו) שירותא בסטרא דאמצעיתא, בפתחא דמזרח, דפתחא דמזרח איהי קיימא באמצעיתא. נטיל תרין סטרין, לעברא לון בעברין ודשין, בסטרא דא ובסטרא דא.

פירוש הסולם

עו) שירותא בסטרא דאמצעיתא וכו': ההתחלה בצד האמצעי, דהיינו בקו האמצעי של הו', שהוא תפארת, הוא בפתח המזרח. כי פתח המזרח עומד באמצע. כי הת"ת נקרא צד מזרח, והוא קו האמצעי. הוא לוקח ב' צדדים לתקנם בבריחים ודלתות, בצד זה ובצד זה.
פירוש. דלת, ה"ס החשך שבשמאל, שמחמת המחלוקת שלו על קו הימין, ננעלו כל האורות שבשמאל ונעשה חשך. אמנם עם כל זה עוד לא רצה השמאל להכנע ולהתייחד עם הימין, עד שבא קו האמצעי, ומיעט את הג"ר דשמאל עם המסך דחירק שבו, ואז נכנע השמאל, ונתיחד עם הימין (כנ"ל בפלפה"ס אות ל"ז ע"ש). וזסו"ה ואם דלת היא נצור עליה לוח ארז. כי הדלת לבד אינה מספיקה כדי ליחד השמאל עם הימין, אלא שצריכים עוד לוח ארז, שה"ס המסך דחירק הממעט הג"ר דשמאל. והוא נקרא ג"כ בריח, כי הוא דומה כמו בריח המחזק את הדלת שלא יפרצוה. כי הדלת לבד חלשה היא מלשמור על הבית. והנך מוצא שהדלת היא בקו השמאל והבריח הוא בקו האמצעי. ואחר שג' קוין נכללים זה מזה, נמצאים בכולם דלת ובריח.
וז"ש, דפתחא דמזרח איהי קיימא באמצעיתא. שפתח המזרח הוא קו האמצעי, נטיל תרין סטרין, שהוא לוקח ב' הצדדים ימין ושמאל, לעברא לון בעברין ודשין, לתקן אותם בבריחים ודלתות, כי ע"י קו האמצעי, נתתקן בריח על הדלת כנ"ל, וע"י התכללותם זב"ז, נמצא דלת ובריח בשמאל וכן בימין. וז"ש, בסטרא דא ובסטרא דא, כי כלולים זה בזה.