חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות עו

זהר

עו) וכ״ח אתוון אינון לכל עובדא דבראשית, וכלהון אינון בין לכתיבה, בין לכל מלה דיתעביד בידין. דעובדא דכ״ח פרקין אינון בעשר ו אצבען, ודא איהו רזא מהכח אל הפעל, וכלא בחכמה, ורזא דמלה כלם בחכמה עשית.

פירוש מעלות הסולם

עו) וכ"ח אתוון אינון וכו׳: והם כ״ח אותיות, לכל מעשה בראשית, כלומר שאין שום פעולה נעשית בלי הגילוי של הכ״ח אותיות, והם כלם נצרכים, בין לכתיבה, בין לכל דבר הנעשה בידים. כי פעולת הכ״ח אותיות הן, בעשר אצבעות, וזהו סוד היציאה מהכח אל הפועל. וכלם בחכמה, וסוד הדבר, כלם בחכמה עשית.
פירוש. התקונים מבאר לנו סוד אמן בכל כחו, כמ״ש (באות ע״ד) והבן אמן בכל כחו. והנה אמן הוא סוד היחוד של זו"ן, והוא שאמן בגימטרייא צ״א, כמנין הוי״ה אדנ"י, ונודע כי הוי״ה ה"ס ז״א, ואדנ״י ה״ס מלכות, ושניהם יחד משולבים הם בחשבון צ"א כמנין אמן. וכשזו״ן הם בקטנות, אין להם רק ב' כלים כתר וחכמה, שמלובשים בהם ב׳ אורות נפש ורוח, מטעם ערך ההפוך שיש בין כלים לאורות. וכתר ה״ס ד׳ אותיות הוי״ה פשוטה, וחכמה ה״ס עשר אותיות הוי״ה במילוי. וה״ס י״ד אותיות של שם מ״ב, ולכן מבאר הוי״ה הוא בכתר, שבעת שאין בזו״ן רק כלי דכתר באור הנפש אז הם יונקים מאור א"ס ב״ה המקיף כל העולמות שהיה קודם שנברא העולם הוא ושמו לבד בכתר שהוא מקיף המאיר מרחוק, ומקבלים ממנו הארת הנפש לבד. ואח״כ הוא מבאר, כלי החכמה שבזו"ן באור הרוח, שמקבלים הארת הרוח מא״ק וקו א״ס ב״ה, שהאיר בעולמות אחר הצמצום.
וכשאין בזו"ן רק י״ד אותיות שהם נפש רוח אז הם נמצאים למטה מטבור דא"א, וכ"ח שלהם שה״ס מילוי המילוי, ובינה תו"מ שלהם, הם נפולים בבי׳יע, אמנם ומי שמכיר אותו בזאת, דהיינו שתיקן את המלכות בסו״ה מי זאת עולה מן המדבר, שהעלה את המלכות לבינה, עם כל התקונים שבינה ומלכות הן הולכות יחד, כמו שמכיר אותו בעליונים ובתחתונים, אז הוא מעלה את הכ"ח שלו, וזו"ן עולים למעלה מפרסא דא״א ומקבלים את המוחין דגדלות, מבינה דא״א, אז משיגים זו"ן שהם בסוד אמן, כל הכ״ח שה״ס כח אותיות מילוי המילוי, ויש להם נה״י דכלים וג״ר דאורות ואז המלכות מאירה אל התחתונים אורות הנבואה, ואורות החכמה. וזה אמרו וכ״ח אתוון אינון לכל עובדא דבראשית היינו סוד עולם התקון ושתוף מדת הרחמים בדין, וכלהון אינון בין לכתיבה היינו בסוד עליית מ"ן שנקרא כתיבה, (עי' לעיל תי״ח אות ל״ט במעלות הסלם ד״ה ובזה מתבאר) בין וכל מלה דיתעביד בידין היינו קבלת המוחין והברכות, דעובדא דכ"ח פרקין אינון בעשר אצבען, כי עשר אותיות שם מ"ה, ה"ס עשר אצבעות, ולעת קטנות הם דוגמת אצבעות פשוטות בלי פרקים, שאינן מוכשרות לשום פעולה, אבל לעת גדלות כשמשיגים את המילוי דמילוי שהם הכ״ח פרקים הנקראים כח אדם שהוא מ"ה, נעשים מוכשרים לפעולה ודא איהו רזא מהכח אל הפעל. (עי׳ ז״ח יתרו בסלם מאמר ג׳ עלמין מחשבה דבור מעשה) וכלא בחכמה וכו׳ כל התקונים נעשים על הארת החכמה, כי על אור החסדים אין שום צמצום ומסך.