חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות סז

זהר

סז) וכיון שהאדם בה יפיק רצונו, ובה משיג השם, שזהו סוד על זאת יתפלל כל חסיד, על זאת ודאי, לשם ה׳ שהוא על זאת, למה תקנו בשחרית למדה ידועה. וכן במנחה למדה ידועה. וכן בערבית למדה ידועה. וכן בשבת למדה ידועה. וכן בי"ט למדה ידועה. וכן בעשרת ימי תשובה למדה ידועה.

פירוש מעלות הסולם

סז) וכיון שהאדם בה וכו׳: שואל, וכיון שהאדם בה היינו בשכינה, יוציא רצונו מה׳, ובה משיג השם שזהו סוד על זאת יתפלל כל חסיד, על זאת ודאי, שפירושו לשם ה' שהוא על זאת, אם כן, למה תקנו בשחרית של חול התפלה למדה ידועה. וכן במנחה למדה ידועה. וכן בערבית למדה ידועה. וכן בשבת למדה ידועה. וכן ביום טוב למדה ידועה. וכן בעשרת ימי תשובה למדה ידועה.
עי' שער הכונות (סדר שבת דרוש א׳) וז"ל דע לך כי יש הפרש ושינוי גדול בין התפלות של חול אל תפלת השבת ור"ח ואל תפילת היו״ט, ואל חול המועד. ולא עוד אלא אפילו בי״ט עצמם אין תפילת חג הפסח דומה לתפלת החג השבועות או לתפלת החג הסוכות וכיוצא בזה. ולא עוד אלא כי גם בכל יום ויום בעצמו אינו דומה תפלת השחר לתפלת המוסף או לתפלת מנחה או לתפלת ערבית, ולא עוד אלא שבימי החול עצמם יש שנוי גדול בין תפלת יום זה לתפלת יום שלאחריו, ולא ראי זה כראי זה, ואין לך שום תפלה מיום שנברא העולם עד סוף העולם שתדמה לחברתה כלל ועיקר עכ״ל עיי״ש. ועי' בחלופי גרסאות בראשית א' (דף קע״ט אות ג׳) מביא מתיקוני זהר חדש (קט.) אותה השאלה בביאור רחב יותר.