חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות סד

זהר

סד) ארבע בגדי לבן כלהו רחמי בשמא דיהו״ה. ולית מאן דמחיל בהון עריין אלא איהו, ארבע בגדי זהב, כלהו דינא, מסטרא דאדנ״י. ולית מאן דמחיל על ע״ז, אלא איהי. דשלטאן שפחה באתר דגבירתא.

פירוש מעלות הסולם

סד) ארבעה בגדי לבן וכו': ארבעה בגדי לבן כולם, הם מאירים ברחמים בשם של הוי״ה, היינו ז״א. ואין מי שמוחל בהם החטא דגילוי עריות אלא הוא. ארבעה בגדי זהב כולם רומזים על דין מבחינת השם אדנ״י, היינו מלכות. ואין מי אשר מוחל על חטא של ע״ז אלא היא. כי העובדי ע״ז משליטים את השפחה במקום הגבירה.
פירוש. גילוי עריות ברוחניות הוא, כי ב׳ נקודות נתקנו במלכות, א׳ נקודתה עצמה דמדת הדין אשר לא נמתקה בבינה שמבחינה זו כח הצמצום והמסך עליה שלא תוכל לקבל את אור העליון. ב׳ היא נקודה הממותקת במדת הרחמים. אשר מבחינה זו היא ראויה לקבל כל האורות ואז היא משפעת לבי״ע ולישראל מאורותיה הגדולים. ולכן המלכות משמשת רק בנקודה ב' דמדת הרחמים, ונקודה זו מגולה בה, אבל נקודה דמדת הדין נגנזה בה ואינה מתגלית, ואם היא מתגלית תכף מסתלק ממנה אור העליון. ואם אדם חוטא בגילוי עריות גורם בחטאו לגלות נקודה דמדת הדין, ומיד כל האורות פורחות מן השכינה והדינים נאחזים בה. וכשהאדם מתקן את חטאו הוא צריך לתקן כנגד מה שפגם ולחזור לכסותה, וע״י הכיסוי היא חוזרת לקבל את אורות דרחמים וחסדים בסוד ד׳ בגדי לבן. ואז נמחל עונו, וזה אמרו ולית מאן דמחיל בהון עריין אלא איהו כי אז הנוקבא נכללת בז״א, והחסדים שלו שולטים ומאירים.
וחטאו של ע״ז הוא, אם ממשיכים את הג״ר דחכמה מקו השמאל ממעלה למטה, ולא משתמשים עם הלבושים של הנערות רק בכדי לשמש אל המלכה בסוד קישוטי כלה, אלא משליטים את הנערות שהם בחינת אחוריים על הגבירה המאירה באורות דחסדים של פב״פ, אשר אז היא מלאה דינים והיא אז בבחינת אש שורף. והתקון לזה הוא למעט את קו השמאל ולא לקבל רק ו״ק דחכמה ולהלביש את החכמה בחסדים ככל התקונים של קו האמצע, והארת החכמה תאיר בסוד ד׳ בגדי זהב. וזה אמרו ארבע בגדי זהב כלהו דינא מסטרא דאדנ״י כי דינא בהפוך אתוון נעשו לשם קדוש אדנ״י (כמ"ש לעיל אות ס'). ולית מאן דמחיל על ע״ז אלא איהי כי החטא הוא דשלטאן דשפחה באתר דגבירתא, אבל אחר שעשה תשובה ותיקן חטאו לא להמשיך ג"ר ממעלה למטה ומלביש את הו"ק דחכמה בחסדים אז נמחל עונו.