חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות נח

זהר

נח) ולעולם הבדלה בשני דאיהו שמאלא. בשירותא ותוקפא ורוגזא, דאתער שמאלא במחלוקת, עד לא שכיך בנייחא, ואתברי ביה גיהנם, כדין אתבריאו כל אינון מלאכים דקטרגי למריהון לעילא ואכיל לון נורא ואתוקדו. וכן כל שאר אינון דמתבטלי, ולית לון קיומא ואתאכלו בנורא, כגוונא דא קרח לתתא, וכלא כגוונא דא.

פירוש הסולם

נח) ולעולם הבדלה בשני דאיהו שמאלא: ולעולם הבדלה נוהגת רק בשני שהוא קו שמאל, דהיינו כמו שנתבאר, שאפילו הבדלה דמוצאי שבת הוא ג"כ להפריש הס"א הנמשכת מקו השמאל.
בשירותא, ותוקפא ורוגזא דאתער שמאלא במחלוקת עד לא שכיך בנייחא ואתברי ביה גיהנם: בהתחלה, של המחלוקת, שהגבורה והכעס שהשמאל עורר בהמחלוקת, טרם נשקט בשובה ונחת, ונברא בו הגיהנם, כדין אתבריאו כל אינון מלאכים דקטרגי למריהון לעילא, ואכיל לון נורא ואתוקדו, אז נבראו כל אלו המלאכים המקטרגים לרבונם למעלה, דהיינו להקב"ה, שה"ס קו אמצעי, והם מקטרגים על הכרעה שלו, ונוטים לשליטת השמאל, וע"כ האש שורף אותם ונשרפים, וענינם יתבאר להלן אות ע"ו בהכתוב מצמיח חציר לבהמה, וכן כל שאר אינון דמתבטלי ולית לון קיומא ואתאכלו בנורא. וכן שאר המלאכים כל אלו שמתבטלים ואין להם קיום ונשרפים באש, בל אלו יצאו מכח אש המחלוקת שבהתחלה שהיה ביום ב'. כגוונא דא קרח לתתא, וכלא כגוונא דא. וכעין זה גם קרח למטה נפל ונשרף בגיהנם, כמו אלו המלאכים שנשרפים באש הנהר דינור, והכל באופן הזה, כלומר, שנמשכים מהתחלת המחלוקת שהיתה באש הכעס.