חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות נז

זהר

נז) היכלא תליתאה: בהאי אית רוחא חדא אדרהינאל שמיה, ואיהו קיימא על נשמתהון דאינון דאהדרו בתיובתא, ולא אהדרו, כגון דחשיבו ועד לא אהדרו בהו מיתו אלין טרדין לון בגיהנם ולבתר עאלין לון להאי רוחא ממנא, ונטיל לון, וחמדן לאתהנאה מזיו יקרא דמאריהון, ולא אתהנון. ואלין אקרון בני בשר, ועלייהו כתיב והיה מדי חדש בחדשו ומדי שבת בשבתו יבא כל בשר להשתחוות לפני אמר ה'.

פירוש הסולם

נז) היכלא תליתאה. בהאי אית רוחא חדא אדרהינאל שמיה: היכל השלישי הוא היכל הנצח. יש בו רוח אחד, ששמו אדרהינאל. ואיהו קיימא על נשמתהון דאנון דאהדרו בתיובתא ולא אהדרו. כגון דחשיבו, ועד לא אהדרו בהו מיתו. והוא עומד על נשמותיהם של אלו שחזרו בתשובה ולא חזרו, דהיינו שחשבו לעשות תשובה ומטרם שחזרו בפועל, מתו. ולפיכך מכונה המלאך הממונה עליהם בשם אדרהינאל, שהוא נוטריקון הדרינא אל שפירושו חרטה ותשובה, להיותו ממונה על נשמות של בעלי תשובה אלו.
אלין טרדין לון בגיהנם, ולבתר עאלין לון להאי רוחא ממנא, ונטיל לון: לאלו, מענישים אותם בגיהנם, ולאחר כך, מכניסים אותם לרוח הזה הממונה הנ"ל, והוא מקבלם. וחמדן לאתהנאה מזיו יקרא דמאריהון ולא אתהנון. וחושקים להנות מזיו יקר רבונם, ואינם יכולים להנות, פירוש, כי נתבאר בהיכל הב', בנשמתין דרביי, שלאחר שלא זכו לג"ר עולים לקבל תיקון בהיכל הב' אמנם אלו מתו ולא טעמו טעם חטא. אבל יש שמאריכים ימיהם דהיינו שהתחילו לזכות בג"ר ולא מתו בקטנותם אלא שחטאו, ואע"פ שחשבו תכף לעשות תשובה, אמנם לא הספיקו לגמור תשובתם ומתו, ומנשמות של אלו עוסק הזהר כאן, ואומר שמתחילה נענשים בגיהנם, ואח"כ עולים להיכל זה היכל הנצח, ומשיגים שם חמדה גדולה להנות מזיו יקרו של הקב"ה, אבל אינם יכולים להנות שם רק בשבת וחודש, וז"ש ואלין אקרון בני בשר ועלייהו כתיב והיה מדי חדש וגו', ואלו הנשמות מכונות, בני בשר, ועליהם כתיב והיה מדי חדש בחדשו וגו' יבא כל בשר להשתחוות לפני אמר ה'. ומה שנקראות בני בשר, הוא, כי הע"ס יש להם הרבה שמות, ומבחינה ידועה מכונות החג"ת מוחא עצמות גידין, ונצח והוד מכונות בשר עור, ולפי שהנשמות הם בני היכל הנצח, ע"כ נקראים בני בשר, כי בשר הוא נצח.