חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות נז

זהר

נז) אדהכי, שמע קלא דאמר, פנון אתר פנון אתר, דהא מלכא משיחא אתי למתיבתא דרבי שמעון, בגין דכל צדיקייא דתמן רישי מתיבתא. ואינון מתיבתי דתמן רשימין אינון. וכל אינון חברין די בכל מתיבתא, סלקי ממתיבתא דהכא למתיבתא דרקיעא. ומשיח אתי בכל אינון מתיבתי, וחתים אורייתא מפומייהו דרבנן. ובההיא שעתא אתי משיח מתעטר מן רישי מתיבתי בעטרין עילאין.

פירוש הסולם

נז) אדהכי שמע קלא וכו' : בתוך כך שמע קול שאמר, פנו מקום פנו מקום, כי מלך המשיח בא לישיבתו של ר' שמעון. משום שכל הצדיקים שם הם ראשי ישיבות שאותן הישיבות ידועות הן שם. וכל אלו החברים שבכל ישיבה, עולים מישיבה שבכאן לישיבה שברקיע, ומשיח בא בכל אלו הישיבות, וחותם תורה מפיהם של החכמים. ובשעה ההיא בא המשיח, לישיבתו של ר' שמעון, מעוטר מן ראשי הישיבות בעטרות עליונות.
פירוש. כי מכח הגילוי הגדול הזה, שבשבועת מט"ט, שהוא בחינת גילוי הקץ, נתעלו מאד כל אלו הצדיקים שהיו במתיבתא דר"ש, ומכ"ש אלו ב' כתות הצדיקים שהם היו הגורמים לביאת מט"ט ושבועתו, שעי"ז השיגו מעלות נפלאות ביותר, ונתעטרו כולם והגיעו למדרגות רישי מתיבתא. כי בכל מתיבתא ומתיבתא יש חברי המתיבתא, ויש עלייהו רישי מתיבתא, וההפרש ביניהם, כמבחינת ו"ק של המדרגה, לבחינת ג"ר של המדרגה. וז"ש אדהכי שמע קלא דאמר פנון אתר, פנון אתר, דהא מלכא משיחא אתי, שבעת שגילה מט"ט סוד הקץ, יצא קול ואמר פנו מקום, פנו מקום, כי המלך המשיח בא, כי ענין הקץ קשור בענין מלך המשיח. ונותן טעם על מה שזכו לזה כל הצדיקים שבמתיבתא דר"ש, שהוא בגין דכל צדיקייא דתמן, רישי מתיבתא כי לזכות לקבל פניו של המשיח, צריכים להשואת הצורה עמו. וסוד מלך המשיח ה"ס אור יחידה כנודע. ולפיכך, לולא שזכו כל החברים להשיג בחינת רישי מתיבתא, לא היו זוכין לקבל פניו של המשיח. וז"ש בגין דכל צדיקייא דתמן רישי מתיבתא.
וז"ש, ואינון מתיבתי דתמן רשימין אינון וכו', סלקי ממתיבתא דהכא למתיבתא דרקיעא: משמיענו, שלא לחשוב שבחינת רישי מתיבתא הוא ג"ר של מדרגות נמוכות. לזה אומר, ואינון מתיבתי דתמן היו במדרגות גבוהות מאוד נעלות, עד שהחברים כולם של אלו המתיבתות זכו לעלות משם למתיבתא דרקיעא. ועתה זכו כל אלו החברים לבחינת רישא דאלו המתיבתות. וזה אמרו ואינון מתיבתי דתמן רשימין אינון שהם רשימין במדרגות גבוהות מאד נעלות, עד וכל אינון חברין די בכל מתיבתא, סלקי ממתיבתא דהכא למתיבתא דרקיעא שכל החברים משם היו זוכין לעלות משם למתיבתא דרקיעא, ולא עוד אלא גם משיח אתי בכל אינון מתיבתי וחתים אורייתא מפומייהו דרבנן כלומר, כל כך גבהה מעלת חברי המתיבתות האלו, עד שהמשיח בא בכל אלו המתיבתות להתעטר מחידושי תורתם של חברי המתיבתא, ועתה זכו כל אלו חברי המתיבתות להיות בדרגת רישי מתיבתי לאותם המתיבתות. וזהו שמסיק בההיא שעתא אתי משיח מתעטר מן רישי מתיבתי, בעטרין עלאין, אמנם עתה אחר שכל אלו חברי המתיבתות זכו למדרגת רישי מתיבתי, נמצא שמשיח נתעטר מאורייתא דרישי מתיבתות, ונמצא מתעטר מן רישי מתיבתי בעטרין עילאין ביותר.