חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות נז

זהר

נז) ומאי אתה, ההוא דאתמר ביה, נכון כסאך מאז מעולם אתה. ומאי נכון. דא נאמן יושב. יז ונאמן עומד באמצע, הה״ד כתפארת אדם לשבת בית.

פירוש מעלות הסולם

נז) ומאי אתה ההוא וכו׳: שואל, ומי היא המדרגה הנקראת אתה כי עד עתה עוד לא השיב על זה. ומשיב, ההוא שנאמר בו, נכון כסאך מאז מעולם אתה. שואל ומה פירושו של נכון. ומשיב נאמן יושב, ונאמן עומד באמצע, ז״ש כתפארת אדם לשבת בית.
פירוש. ז״א שיש לו המסך דבחינה א' שבקו האמצעי, שמסך זה ממעט את קומת החכמה שבקו שמאל מבחינת ג״ר דחכמה לקומת ו"ק דחכמה, דהיינו שלא תתפשט החכמה להאיר ממעלה למטה, אלא תאיר בבחינת ממטה למעלה, הנה הארה זו נבחנת לו״ק דחכמה לבד, ונקראת ישיבה, לרמוז על חסרון נה״י שהם רגלים, כדרך היושב שאינו משתמש ברגליו, והחסר נה״י דכלים חסר ג״ר דאורות, (כמ"ש בפתיחה לחכמת הקבלה אות כ״ד) ולכן נקרא ז״א נאמן יושב. וכן הוא נקרא נאמן עומד היינו המשכת ג״ר, בדומה לאיש הקם ועומד על רגליו, שהוא זוקף קומתו, אבל באמצע היינו שכופף את ראשו שה״ס ג"ר הנקראים ראש, שזה מורה שאינו רוצה בחכמה אלא בחסדים, אבל החסדים האלו הם בחינת ג״ר משום שחכמה אינה חסרה לו, והוא ממש כאו״א עלאין, כי אחר שיש לז״א התכללות מחכמה נבחן החסד שלו כמו אוירא דכיא דאו"א שאינם מקבלים חכמה לעולם. וזה נבחן שהוא עומד באמצע ומכריע בין הקוים, ומשלים ביניהם ושניהם יכולים להאיר, שמצד אחד ממעט המסך שלו את קו השמאל מג״ר לו״ק, ומצד ב' הוא מרבה את אור החסדים, ובב׳ אלו הוא מכריח את הקו השמאלי להתיחד עם הקו הימני, ובזה נמצא אור ו"ק דחכמה של קו השמאל מתלבש בחסדים של קו הימין ויכול להאיר ונשלם קו השמאל, בסוד נאמן יושב. וכן אור החסדים שבקו ימין מתיחד עם החכמה שבקו השמאל, ונמצא משיג בזה את אור ג״ר ונשלם קו הימין, בסוד נאמן עומד. עי' בזהר פרשת עקב (אות ט"ז) במ"ש וגחין רישא באתה בגין דאתה איקרי ראש, עי׳ במראות הסלם שם (אות כ״ד) וז״ס שז״א נקרא תפארת בסו״ה כתפארת אדם לשבת בית, ובית הוא בחינת חכמה, בסו"ה בחכמה יבנה בית.