חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות נו

זהר

נו) וכלא אתרמיז בשכינתא, דאתלבישת בלבושין, דבהון מצויירין כל בריין. איהי אתקריאת בכל שמהן. ואיהי דמות ארבע חיווין בלבושהא. דבכל חד וחד רשים ארבע אתוון.

פירוש מעלות הסולם

נו) וכלא אתרמיז בשכינתא וכו': והכל מרומז בשכינה שהיא המלכות, המתלבשת בלבושים שבהם מצויירים, כל הבריות, היא נקראת בכל השמות, אבל לא ט׳ ספירות הראשונות שהן מופשטות מכל צורה. ובלבושיה היא הדמות של ארבע החיות של המרכבה, שבכל אחת ואחת רשום ארבע אותיות הוי״ה.
ואין להקשות מכמה מקומות שכתוב שמבינה ולמטה מתחיל ענין התלבשות האורות בכלים, ומבינה נמשכות הצורות אל המקבלים. אלא הענין הוא, כי באמת אין צורה ותמונה נמשכת אלא מבחינה ד׳ שהיא מלכות, וממנה נמשכים הכלים במקום המקבלים ולא כלום מתשע הספירות הראשונות, שהן: כתר, חכמה, בינה, תפארת הכולל ו״ק, אלא בעולם התיקון נעשה שיתוף מדת הרחמים בדין, שפירושו שהעלה ספירת המלכות הנבחנת למדת הדין, והביאה תוך ספירת הבינה הנבחנת למדת הרחמים, ולכן מאז ואילך נשרשו הכלים של המלכות בבינה, וכן אמרו חז״ל (בראשית רבה סוף פי״ב) ראה שאין העולם מתקיים והקדים מדת הרחמים ושתפה למדת הדין, אבל השורש האמיתי של התמונות שהן הכלים הוא במלכות.