חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות נג

זהר

נג) כדין הוא לארץ דלתתא, בשבעה מדורין, וכלהו כגוונא דלעילא. ובכלהו אית זינין כחיזו בני נשא, וכלהו מודן ומשבחן לקב"ה, ולית מאן דידע יקריה, כאינון דאינון במדורא עלאה, ואלין חזאן יקריה כדקא יאות, למפלח ליה, ולשבחא ליה, ולאשתמודע יקריה.

פירוש הסולם

נג) כדין הוא לארץ דלתתא בשבעה מדורין, וכלהו כגוונא דלעילא. כן היא בז' מדורין של הארץ למטה, והם כולם כעין הז' מדורות של מעלה. כלומר שז' המדורין, שבארץ התחתונה בעשיה, שוים בכל בחינותיהם אל הז' מדורין שבארץ העליונה, שהיא חצוניות המלכות דאצילות שנתבארו עד הנה ובכלהו אית זינין כחיזו בני נשא, ובכל הז' מדורין של הארץ התחתונה יש מיני מלאכים כמראה בני אדם, כלומר שהם יכולים להתלבש בלבוש עוה"ז כמו בני אדם. ובזה יש הפרש מז' מדורין דארץ התחתונה אל ז', מדורין בארץ עליונה. כי בארץ עליונה רק במדור הב', שהוא מחזה ולמטה דמדורין, נמצאים המלאכים שיש להם קורבא עם בני אדם, (וכנ"ל באות מ"ב) וממדור הד' ולמעלה, כבר אין להם קורבא לבני אדם, אלא בחזיון בהתבוננות מרובה (כנ"ל באות מ"ז ע"ש בהסולם) משא"כ בז' מדורין בארץ התחתונה יש מלאכים כחיזו דבני נשא בכולם. ואפילו במדורין שמחזה ולמעלה. והטעם הוא כי הארץ התחתונה כולה היא מבחינת מחזה ולמטה דעליונה, ואפילו ד' מדורין עלאין נחשבים ג"כ לבחינת מחזה ולמטה.
וכלהו מודן ומשבחן להקב"ה, וכולם מודים ומשבחים להקב"ה, אבל ולית מאן דירע יקריה כאנון דאנון במדורא עלאה, ואין מי בכל המדורין שישיג כבודו ית', כאלו שהם במדור העליון, ואלין חזאן יקריה כדקא יאות למפלח ליה. ולשבחא ליה ולאשתמודע יקריה. ואלו רואים כבודו כראוי, לעבדו ולשבחו ולהכיר כבודו.