חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות נא

זהר

נא) וע"ד כתיב במראה, וירא, וארא, מאי טעמא, בגין דמראה איהו, כהאי מראה, דאתחזי, כל דיוקנין בגויה, בגיני כך וארא, אחמית דיוקניה, באל שדי, דאיהו מראה, דאתחמי דיוקנא אחרא בגויה, וכל דיוקנין עלאין ביה אתחזון.

פירוש הסולם

נא) וע"ד כתיב במראה וכו': ועל כן כתוב לשון וירא וארא, במראה, שהוא מטעם, כי מראה, היא, כמראה הזו של זכוכית מלוטשת, שכל הצורות שממולה נראות בתוכה, משום זה כתוב בה וארא אל אברהם וגו' באל שדי וגו', כי המראה, שהיא הנוקבא, אמרה, הראיתי צורתו של ה' באל שדי. להיותה מראה שצורת האחר נראית בתוכה. וכל הצורות של מדרגות העליונות נראות בתוכה.
ביאור הדברים. כי צורת הנוקבא ה"ס חכמה, וצורת ז"א ה"ס חסדים. (כנ"ל דף כ"ז ד"ה מאי) וע"כ אין לך אור שלם אלא ע"י זווג שניהם ומקבלים החסדים חכמה מן הנוקבא והחכמה של הנוקבא מתלבשת בחסדים, ונשלמים שניהם. ועם כל זה אין הארת חכמה שבנוקבא מושפעת ממנה ולמטה, אלא ממנה ולמעלה, דהיינו אל החסדים שבז"א, שהם משתלמים בג"ר ומושפעים ממעלה למטה. שז"ס מה שאמרו בזהר על הכתוב, אשת חיל עטרת בעלה, אשר בעלה מתעטר בה, שהחסדים דז"א מתעטרים בג"ר על ידה ומושפעים למטה, אבל הנוקבא אינה מתעטרת בבעלה, כי צורתה, שהיא הארת החכמה אינה מושפעת ממנה ולמטה. וז"ש דאיהי מראה, דאתחמי דיוקנא אחרא בגויה, דהיינו צורת ז"א, שהוא חסדים, נראית לתחתונים על ידה, דהיינו שמושפעים ממנה ולמטה, אבל צורתה עצמה אינה נראית לתחתונים, כי אינה משפיעה החכמה ממנה ולמטה. ונמצא, שהיא דומה למראה מלוטשת, שאין ענינה להראות צורתה עצמה, אלא רק צורתם של אחרים המסתכלים בה, או העומדים למולה. ועוד היא דומה למראה, כי כמו שכל סגולתה של מראה הזכוכית, היא בסבת צבע העכור שבעברה השני, המחזיר קרני האור לאחוריהם, ואם היתה שקופה, שום צורה לא היתה נראה בה, כך הנוקבא, כל כחה הוא בהמסך שבה, המעכב על האור להעיר ממנה ולמטה, ולולא המסך הזה לא היה בה שום אור, כנודע.