חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות מ

זהר

מ) מדורא קדמאה, לתתא, הוא אתר בי חשוך דלא נהיר, והוא מתתקן למדורי רוחי וקסטירי ועלעולי תקיפין דלא אתחזיין, ולא אית ביה נהורא, ולא תשוכא, ולא דיוקנא כלל. ותמן לא ידעין ביה ידיעא כלל, דלאו ביה צורה גו כלל כורסייא.

פירוש הסולם

מ) מדורא קדמאה לתתא הוא אתר בי חשוך דלא נהיר: מדור הא' למטה, דהיינו מדור התחתון שהוא מדור היסוד, שהוא הא' כשתתחיל לספור מלמטה, הוא מקום חשכה שאינו מאיר, והוא מתתקן למדורי רוחי, וקסטירי ועלעולי תקיפין, והוא נתתקן למדורים בשביל רוחות ועושי הדין ורוחות סערה חזקות. קסטירי הוא מלשון (שבת מ"ט) ראהו קסדור. עלעולי פירושו סערות, כי על יקום סערה, מתרגם יקום עלעולא (תהלים ק"ז) והם ג' מיני קליפות זו חזקה מזו: שהם בקליפה ראשונה של ד' הקליפות רוח סערה וכו'. דלא אתחזיין, ולא אית ביה נהורא ולא חשוכא, ולא דיוקנא כלל, שקליפות הללו אינם נראים. ואין בהם לא אור ולא חשך ולא שום צורה כלל. ותמן לא ידעין ביה ידיעא כלל, דלאו ביה צורה כלל גו סורטא, (כצ"ל) ושם, במקום ההוא, אינם יודעים בו שום ידיעה כי אין בו בתוך הרושם צורה כלל. סורטא, פירושו רושם מלשון המסרט על בשרו (שבת ל"ה) פירוש. כי אע"פ שיש שם במדור הזה ג' קליפות הנ"ל, אמנם אינם נראים למי שהוא, ואין לתפוש בהם לא אור ולא חשך, ולא איזה צורה שהיא, אכן יש בהם בהכרח איזה רושם, אבל במקום הזה, אין בהרושם שום צורה שיספיק לתפיסא, וע"כ אין יודעים מהם כלל.
וטעם הדברים, הוא, כי מדור זה הא' הוא כנגד תהו שבהכתוב והארץ היתה תהו. והזהר ביאר אותו לעיל (בבראשית א' דף ל"ב אות כ') וז"ל, תהו אתר דלית בי גוון ולא דיוקנא ולא אתכלל ברזא דדיוקנא, השתא איהו בדיוקנא כד מסתכלן ביה לית ליה דיוקנא וכו' ע"ש בהסולם. ולפיכך אומר גם בהמדור הזה שהוה כנגד תהו, שאין מי שידע מציאות הקליפות הנ"ל שם. כי השתא איהו בדיוקנא, ונראה שיש שם קליפות, אבל כשמתקרבים להסתכל בהם, אינם רואים שם שום צורה כלל, כמבואר שם בהסולם טעמו ונמוקו עש"ה.