חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות מט

זהר

מט) וכלהו קיימי באלכסונא, ברזא דנקודה דקיימא באמצעיתא, דאכרע לכלהו באורח מישר, סטרא דא בסטרא דא, וכן לד' סטרין, כלהו קיימי במתקלא, תקלא דקיימא לאתקנא כלא.

פירוש הסולם

מט) וכלהו קיימי באלכסונא וכו': וכולם עומדים באלכסון, בסוד הנקודה העומדת באמצע, המכרעת את כולם בדרך ישר, צד זה בצד זה, וכן לד' רוחות, כולם עומדים במשקל, מאזנים העומדים לתקן את הכל.
פירוש. מטרם שנשתתפה המלכות בבינה, היו הט"ס ראשונות נקיות לגמרי מן הצמצום שבמלכות, ולא היה אלא כלי אחד, שהיא המלכות, והט"ס ראשונות היו כולן אור. אמנם אחר שעלתה המלכות ונשתתפה עם הבינה, נתערבה המלכות בכל ספירה וספירה מעשר הספירות, כי בנקודים, עלתה ג"כ לנקבי עינים, שהיא חכמה, ובאצילות, עלתה ג"כ למצח, שהיא כתר (כנ"ל בפלפה"ס אות ע' ע"א ע"ב). וענין החיבור של המלכות בבינה נקרא אלכסון. מטעם שד' הספירות חו"ב תו"מ, ה"ס מרובע, שחו"ב הם ב' צלעות, דרום וצפון, ותו"מ הם ב' צלעות, מזרח ומערב. וכשהמלכות שה"ס מערב, נתחברה בבינה שה"ס צפון, נעשה המרובע למשולש, כי ב' צלעות מערב וצפון נתחברו זה בזה ונעשו צלע אחד באלכסון. ומשום זה נרמז החיבור של מלכות בבינה בשם אלכסון. וגם נודע, שכל כחו של קו האמצעי ליחד ב' הקוין ימין ושמאל, הוא על ידי מסך דחירק שבו (כמ"ש בפלפה"ס אות ל"ב) שהמסך הזה נעשה מחיבור המלכות בבינה. ועל שם זה נקראת המלכות, נקודה דקיימא באמצעיתא, להיותה דבוקה בקו האמצעי, המשמש בהמסך שבה, ליחד ב' הקוין ימין ושמאל זה בזה.
וז"ש, וכלהו קיימי באלכסונא, שתשע הספירות שבכל רוח מד' רוחות המלכות, עומדות כולן באלכסון, דהיינו שכלולות מחיבור המלכות בבינה, הנקראת אלכסון, כי היא נכללת בכל הט"ס הראשונות, כנ"ל. ברזא דנקודה דקיימא באמצעיתא, דהיינו הדבוקה בקו האמצעי, שהיא כלולה במסך דחירק דקו האמצעי, דאכרע לכלהו בארח מישר סטרא דא בסטרא דא, שהיא ב' הקוין ימין ושמאל שבכולם זה בזה, בדרך הישר, דהיינו שלא יטו לא לימין ולא לשמאל אלא באמצע. וכן לד' סטרין, דהיינו לימין ושמאל שבכל רוח מד' רוחות. כלהו קיימי במתקלא, המסך דחירק נקרא מתקלא (כנ"ל בספרא דצניעותא, שבסוף תרומה חלק י"א, אות ג' בהסולם ע"ש) ואומה שהמסך דחירק שנקרא מתקלא נמצא כלול בכולם, תקלא דקיימא לאתקנא כלא, כי המסך דחירק הוא המתקן את הכל, בסוד התקון דקו האמצעי. שזולתו לא היו שום מוחין בהפרצופין (כנ"ל בפלפה"ס אות ל"ב ע"ש).