חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות מז

זהר

מז) ועלייהו כתיב עושה מלאכיו רוחות וגו'. ואלין עבדין שליחותיי הו בעלמא, ולא אתחזון לבני נשא בר בחזווא, או בסטרא אחרא בסכלתנו סגי. וחד מלאכא ממנא עלייהו פדאל שמיה. וביה פתיחין מפתחן דרחמי, לאינון דתייבין לגביה דמאריהון, ופתחין תרעין לאעברא צלותהון ובעותהון.

פירוש הסולם

מז) ועלייהו כתיב עושה מלאכיו רוחות וגו' ואלין עבדין שליחותייהו בעלמא ולא אתחזון לבני נשא: ועל אלו המלאכים כתוב, עושה מלאכיו רוחות וגו' ואלו עושים שליחותם בעולם מבלי שיתראו לבני אדם, בר בחזווא או בסטרא אחרא בסכלתנו סגי ונראים רק בחזיון, או באופן אחר בהתבוננות מרובה. פירוש, כי המלאכים שהם מבחינת מחזה ולמטה, הנה בעת שעושים שליחותם בעולם, מתלבשים בלבושי עוה"ז, והם נראים לבני אדם, כמ"ש בזהר להלן (תולדות אות קס"ג) מכאן דמלאכי שליחי דקב"ה, כד אנון נחתין להאי עלמא גלימין ואתגלימו ומתלבשין בגופא כגוונא דהאי עלמא. ועליהם אומר לעיל דף כ"ד אות מ"ב דאית להו קירבא עם בני נשא. ע"ש. אבל המלאכים שבמדור הד' שהוא ת"ת, ובחי' מחזה ולמעלה, הם אינם מתלבשים בלבושא דעולם הזה להיותם בחינת רוחות שמחזה ולמעלה, והעולם הזה היא בחי' מחזה ולמטה, וע"כ אינם נראים לבני אדם, כי אין להם קורבא עמהם, אלא שמשיגים אותם בדרך חזיון או בדרך אחר, על ידי התבוננות יתירה. וכן מבחין ביניהם הזהר לעיל (בראשית א אות ת"ו )שאומר ועוף וכו' אלין שליחי עלאין דאתחזון לבני נשא וכו' בגין דאית אחרנין דלא אתחזון אלא ברוחא ממש, לפום סכלתנו דבני נשא. דהיינו מטעם המבואר.
וחד מלאכא ממנא עלייהו פדאל שמיה, ומלאך אחד ממונה עליהם ושמו פדאל. והוא נוטריקון פדה אל, כי הזוכים להעלות מ"ן במעשיהם הטובים למדור הזה, הם מקבלים אורות החסדים על ידי המלאך הזה ואפילו אם נתחייבו מיתה המה נפדים ואינם מתים. וע"כ מכונה המלאך פדה אל. ע"ד הכתוב ויפדו העם את יהונתן ולא מת. וביה פתיחין מפתחן דרחמי לאנון דתייבין לגביה דמאריהון ובהיכל הזה, פתוחים מפתחות הרחמים לאותם החוזרים בתשובה אל רבונם. ופתחין תרעין לאעברא צלותהון ובעותהון, ופותחים בהם השערים להעביר דרכם את תפלותיהם ובקשותיהם. כי אין השערי תפלה נפתחים אלא על ידי המשכת ג"ר להשכינה, ואלו בעלי התשובה, שעל ידי תשובתם המשיכו ג"ר להשכינה, לכן משיגים מפתחות הרחמים לפתוח שערי התפלה ונענים על כל מה שבקשו והתפללו מה'.