חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות מה

זהר

מה) ותמן אשתכח דלטורייא עלייהו דישראל לזמנין, ולאסטאה לון. בר בזמנא דנסבי אסוותא, לדחייא ליה, וחד ממנא עלייהו מסטרא דשמאלא. כלהו מסטרא דחשך, כמה דאת אמר וחשך על פני תהום, וסמאל חייבא אשתכח תמן.

פירוש הסולם

מה) ותמן אשתכח דלטוריא עלייהו דישראל לזמנין, ולאסטאה לון, בר בזמנא דנסבי אסותא לרהייא ליה: ושם נמצאים לפעמים מדברי לשון הרע על ישראל להשטות אותם מדרך הטוב, לבד, בעת שישראל לוקחים רפואה לדחותם אינם יכולים להזיקם. וחד ממנא עליהו מסטרא דשמאלא, ויש ממונה עליהם מצד השמאל, כלהן מסטרא דחשך, כד"א וחשך על פני תהום, כל המלאכים שיש שם הם מצר הח"ך. ועל המדור הזה נאמר וחשך על פני תהום. כי מדור הא' הוא תהו, ומדור הב' הוא בחינת בהו, ומדור הג' הוא בחינת וחשך על פני תהום, שענינו מבראר היטב בבראשית א' דף ל"ה אות כ"ג עש"ה, וסמאל חייבא אשתכח תמו וסמא"ל הרשע נמצא שם. במדור הזה.
והנך מוצא, שבמדור הזה שהוא נצח, אין שום ניצוץ הארה מתוקנת, אלא כולו אש ועשן ונהר דינור, ובית השרפה לרשעים, ומלאכי חבלה, וסמאל חייבא. ובמדור התחתון מכאן דהיינו במדור הב' שהוא הוד, אומר, שיש שם מלאכי עלאי, ואחר שישראל פותחים בשירה מגיע להם הארה גדולה ואומרים שירה גם הם, ומקדשי ג' קדושות וגו'. ויש להבין זה. הרי תמיד נמצא, שכל העליון מחברו, הוא חשוב לאין ערך יותר הימנו, וכאן להיפך, שמדור העליון ימצא גרוע הרבה מאוד יותר ממדור התחתון הימנו. והענין הוא, כי ההפרש בין נצח אל הוד, הוא כערך ג"ר אל ערך ו"ק. ונודע שאחד מראשי דתיקונים שנתקן בעולם התיקון, הוא גניזת או"א הפנימים, שפירושו גניזת הארת ג"ר דע"ב שלא יאירו קודם גמר התיקון.
והנה אלו המדורין, הם בחינת ו"ק דמלכות דע"ס חיצוניות של המלכות דאצילות, שהם כולם בחינת שמאל, אלא שע"י ישראל המעלים מ"ן בעסק התורה ומע"ט הם מקבלים תיקונם מז"א דאצילות, ואז נמשכים להם מוחין דע"ב המתקנים גם את השמאל, כי אין השמאל יכול להתתקן בפחות מהם, כנודע. אמנם כיון שהג"ר דע"ב אינם נמשכים בכל שתא אלפי שני, נמצא, שכל אלו המוחין הנמשכים בכח המ"ן של ישראל, הם מאירים ומתקבלים רק במדור ההוד, ששם קבלת הו"ק, ולא כלום במדור הנצח, שבו קבלת הג"ר. ולפיכך נשאר מדור הנצח בלי שום הארת מוחין, ולא עוד, אלא שם השורשים של העונשים כולם, כי שורש כל העבירות הוא חטא עצה"ד, והחטא הזה היה שס"מ שרכב על הנחש פיתה לאדם וחוה שימשיכו מוחין דג"ר דע"ב, (כנ"ל בהקדמת הזוהר דף קצ"ט ד"ה ודא חובה עש"ה) דהיינו להמשיך מוחין למדור הנצח הזה שבכאן. וז"ש שכולו אש ועשן וכו' וסמאל חייבא אשתכח תמן. שהוא שורש כל הרע שפיתה לאדם וחוה בעצה"ד. משא"כ היכל התחתון מכאן, דהיינו היכל ב' שהוא הוד, הוא מקבל תיקונו משלם ע"י המ"ן של ישראל, להיותו מקבל רק בחי' ו"ק דע"ב שהיא בחינתו, וז"ש תלת זמנין ביומא מקדשי קדושתא, שזה יורה שמקבלים המוחין בסוד ג' הקוין ימין שמאל אמצע, שהם ג' קדושות, והם הממשיכים רק מוחין דו"ק דע"ב, המספיקים לגמרי בשביל בחינת ההוד.