חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות מד

זהר

מד) ומאן גרים לאנהרא לה ולאשתמודעא בה לקודשא בריך הוא. מאן דנטיר ברית, ורזא דמלה, זה השער לי״י צדיקים יביאו בו, דא איהי תרעא דצדיקייא, ואית לון רשו לאעלא תמן. ודא איהו מאן דאיהו צדיק, וביה יהו״ה. איהו זכי בשכינתא, וירית לה וסליק בה למלכא, דאיהו עמודא דאמצעיתא, דאיהו מלך ואיהי מלכות דיליה.

פירוש מעלות הסולם

מד) ומאן גרים לאנהרא וכו׳: שואל, ומי הוא הגורם להאיר לה אל המלכות, ולהכיר על ידה להקב"ה, כלומר מי הוא הגורם שע״י מתייחדים קב"ה ושכינתיה, שאז המלכות מאירה אל התחתונים, כל האורות והמוחין שבשם הוי״ה הכוללים הן חכמה והן חסדים. ומשיב זה מי ששומר ברית. וסוד הדבר הוא מה שכתוב זה השער להוי״ה צדיקים יבואו בו, זה היינו מלכות, היא השער של הצדיקים, ויש להם רשות להכנס שם, וזהו מי שהוא צדיק, והוא מרכבה ליסוד, ובו מאיר השם הוי״ה, הוא זוכה בשכינה שהיא המלכות ויורש אותה, ועולה עמה אל המלך שהוא העמוד האמצעי, היינו תפארת, כי הוא היינו התפארת שהוא ז״א הוא מלך, והיא מלכות נוקבא שלו.
פירוש: כמו שז״א עולה לבינה ונעשה בה לבחינת קו אמצעי, המכריע בין ב׳ הקוים ימין ושמאל דבינה והם נכללים זה בזה, שהשמאל מקבל הארת חסדים מימין והימין מקבל הארת חכמה משמאל, בכח המסך דחירק שלו הממעט לג״ר דשמאל. על דרך הזה גם ז״א ומלכות נחשבים לימין ושמאל, כי ז״א הוא נחשב לימין וחסדים, ומלכות לשמאל, ואינה יכולה להאיר כי שמאל בלי ימין נחשב לחשך ולא אור, והצדיקים ע״י העסק בתורה ומצות הם מעלים מ״ן בבחינת מסך דחירק ונעשים לזו״ן בחינת קו אמצעי ולולא המ״ן שמעלים הצדיקים לא היו ז״א ומלכות מתייחדים זה עם זה (זהר בראשית ב׳ בסולם דף קנ״ב ד״ה ביאור) וזה אמרו ורזא דמלה זה השער לה׳ צדיקים יבואו בו, ואית לון רשו לאעלא תמן, כי מלכות היונקת מקו השמאל היא השער להוי״ה שה״ס החסדים שבימין, אלא בזמן שהם במחלקת ומלכות היא בסוד שמאל בלי ימין נבחן שהשער הוא סגור והם בסוד חולם שורוק, וכשהצדיקים מעלים מ״ן מתורה ומצות בבחינת מסך דחירק הוא נעשה לקו אמצעי, ועולה עם האור דחסדים המאיר על המסך שלו וממעט את קו השמאל מג״ר לו״ק, ודא איהו מאן דאיהו צדיק וביה הוי״ה שה״ס אור החסדים המתגלה על המסך שלו איהו זכו בשכינתא שהיא המלכות וירית אותה ע״י שממעט אותה מג״ר של קו השמאל, וממשיך רק ו״ק דשמאל וסליק בה למלכא דאיהו עמודא דאמצעיתא ומתייחדים ז״א עם מלכות זה עם זה, כי אז מתלבשת החכמה בלבוש החסדים ויכולה להאיר והחסדים נכללים בהארת החכמה ונשלמים בג״ר ואז נמצא דאיהו מלך ואיהי מלכות ושניהם מאירים.