חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות לט

זהר

לט) שמאלא להיט בתוקפא וארח, בכולהו דרגין ארח ריחא. ומההוא להיטו דאשא, אפיק ההיא נוקבא סיהרא וההוא להיטו הוה חשך, בגין דהוה מחשך. ותרין סטרין אלין, אפיקו תרין דרגין אלין, חד דכר וחד נוקבא.

פירוש הסולם

לט) שמאלא להיט בתוקפא וארח, בכלהו דרגין ארח ריחא: השמאל לוהט בתוקף הגבורה ומריח. בכל המדרגות הוא מריח את הריח. ומההוא להיטו דאשא אפיק ההיא נוקבא סיהרא, ומהתלהטות האש הזאת האציל הנוקבא המכונה לבנה פירוש, כי כאן מבאר הזהר סדר קבלת המוחין לצורך אצילות הנוקבא ואומר שהוא בשליטת השמאל, דהיינו שקו השמאל דז"א עלה וב' הקוין כלולים בו וטפלים אליו, והוא קבל שם מהבחינה שכנגדו בהמוחין דאו"א דהיינו מנקודת השורק, שב' הנקודות חולם וחירק טפלים אליה. ונודע שאין השמאל מאיר בהמוחין זולת בממטה למעלה, כי ע"כ יכול להכלל עם הימין שהוא חסדים. אשר מאיר ממעלה למטה, והארה זו שממטה למעלה מכונה בשם ריח, שכן דרך הריח, שמקובל להמריח ממטה למעלה. ומתחילה כשהשמאל שה"ס נקודת השורק, האיר לבדו בלי התלבשות בימין, היה מאיר גם ממעלה למטה, אבל אז היה האור סתום בו, והיה בתוקף הגבורה והתלהטות, מטעם שהחכמה לא יכלה להתפשט בו מפאת חסרין חסדים, ולפיכך ביטל הארת ממעלה למטה שלו וקבל רק הארה הריח לבד, שהחכמה תאיר בו רק ממטה למעלה.
וזה אמרו שמאלא להיט בתוקפא וארח שהשמאל דז"א שעלה לקבל המוחין קבל שם מהבחינה שכנגדו, שהיא השמאל דמוחין, המכונה שם שורק, ואז להט בתוקף הגבורות, כי נתעורר בו התלהטות בעת שרצה להתפשט ממעלה למטה, וע"כ וארח, קבל האור רק בבחינת ריח. כלומר רק בבחינת ממטה למעלה המכונה ריח. בכלהו דרגין ארח ריחא, בכל המדרגות הריח את הריח. כלומר, שלא התלבש בהחסדים להאיר גם ממעלה למטה, אלא שקבל בחינת החכמה שבכל המדרגות, והאיר בכח התלהטות אש הגבורות רק בבחינת ריח בלבד. ומההוא להיטו דאשא אפיק ההיא נוקבא סיהרא, ומבחינת אותה התלהטות של האש האציל נוקבא ההיא הנקראת לבנה. דהיינו מבחינת שליטת השמאל ושאר ב' הקוין טפלים אליו. להיטו הוה חשך בגין דהוה מחשך, ההתלהטות נבחנת לחשך משום שנמשכת מחשך, כלומר אע"פ שההתלהטות האמורה אינו חשך, משום שמקבל האור ממטה למעלה בלבד, והוא אור ולא חשך, כי רק המקובל ממעלה למטה הוא חשך ממש, מ"מ כיון שאינו יכול להמשיך האור ממעלה למטה מפחד החשך, נבחנת גם הוא לחושך, ותרין סטרין אלין אפיקו תרין דרגין אלין חד דכר וחד נוקבא, וב' הצדדים הללו, ימין ושמאל, הוציאו ב' מדרגות האלו, שהא' זכר והב' נקבה. דהיינו כמבואר, שמשליטת הימין דז"א נאצל היסוד, שהוא זכר. ומשליטת השמאל דז"א נאצל הנוקבא.