חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות לז

זהר

לז) ועלה אתמר גן נעול אחותי כלה גל נעול מעין חתום. חתום ודאי, בגין דאיהי בתולה ואיש לא ידעה. ואיהי חכמת שלמה, דעלה אתמר ותרב חכמת שלמה, אתרביאת מכל שקיו דכל ספירה וספירה, על ידא דההוא צנורא דאיהו ו'. עד דמטיאת לההוא מבועא עלאה דאיהי י׳ עלאה, חכמת כל בני קדם, ובההוא זמנא אתעבידת איהי תגא ברישא דאת ו'.

פירוש מעלות הסולם

לז) ועלה אתמר גן וגו׳: ועליה היינו על המלכות נאמר גן געול אחותי כלה גל נעול מעין חתום. חתום ודאי, משום שהיא בתולה ואיש לא ידעה, ובכל יום ויום בכונת התפלה צריכים להמשיך מוחין ולבנות את נוקבא דז״א מחדש. והיא היינו המלכות נקראת חכמת שלמה, שעליה נאמר ותרב חכמת שלמה, מתרבה ומתגדלת מכל השקאות השפע של כל ספירה וספירה, ע״י הצנור ההוא שהוא ו' היינו ז״א, עד שהגיעה אל המבוע העליון ההוא, שהוא י' עליונה, חכמת כל בני קדם. ובעת ההיא, היא נעשית לכתר בראשו של אות ו'.
פירוש. כתוב ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם ומכל חכמת מצרים. כי באצילות יש ג׳ בחינות חכמה: א׳ חכמה סתימאה שבראש א״א, שה״ס חכמה דע״ס דאור ישר שבעולם התקון אחר שבירת הכלים, נסתמה חכמה זו לגמרי, ומה שנפל מחכמה זו בעת שבירת הכלים ה״ס חכמת בני קדם, על שם המלכים שנשברו שנקראים בני קדם וז׳ מלכין קדמאין (עי' זהר ויחי אות ר"צ) בחינה ב׳, היא בינה שיצאה מראש א״א, וחזרה אליו ונעשית לחכמה, והיא נקראת חכמה עלאה ואע״פ שכל אור החכמה שבעולמות ממנה בא, מ״מ היא עצמה אינה מאירה אלא חסדים. ומה שנפל מחכמה זו לקליפות היא נקראת חכמת מצרים. בחינה ג' היא חכמת שלמה שה״ס חכמה המאירה במלכות נוקבא דז״א בעת שהיא עומדת פב״פ עם ז״א בגדלות, ואז ג' החכמות שבאצילות מאירות בה ביחד, ואז היא מוציאה מן הקליפות, את חכמת בני קדם וחכמת מצרים, ומתרבה ומתגדלת מהן מאד. ונבחן שגם ז״א נכלל מחכמה שבמלכות, והיא עולה ומגלה החכמה שבי' דהוי״ה ונעשית לו עטרה על ראשו.
וזה אמרו, ות״ח תשע נקודין וכו׳ כי ספירות החכמה נקראות נקודות, וכלהו אתקריאו צנורין ומבועין לאתוון וכו׳ כי הנקודות שהן חכמה, הן מחיות ומנענעות את האותיות שהן כלים, וכלים בלי אור החיים שבתוכם הם כגוף בלי נשמה. בגין דאיהי בתולה ואיש לא ידעה וכו׳ וצריכים בכל יום להתחיל לבנותה מחדש, כי אין יום דומה לחברו, ולכל קטנות יש גדלות מיוחדת, ואחרי שמשיגה קטנות וגדלות דבחי״ב שהיא קומת נשמה אז מתחיל מחדש אותו הסדר של קטנות וגדלות דבחי״ג שהיא קומת חיה בכל אותן הבחינות של רוחא קדמאה וביאה קדמאה וכו׳. ואיהי חכמת שלמה וכו׳ שהיא החכמה המאירה במלכות כשהיא פב"פ בזווג דגדלות, וכל הספירות של ז״א מאירות בה ומתגלות על ידה, עד דמטיאת לההוא מבועא עלאה וכו׳ שה״ס חכמה עלאה אז היא מוציאה מן הקליפות חכמת בני קדם שהיא החכמה שנפלה בעת שבירת ז' המלכים שנקראים בני קדם. ובההוא זמנא אתעבידת איהי תגא ברישא דאת ו' והוא כשז״א ומלכות הם בגדלות נמצא ז״א באור החסדים, ומלכות באור החכמה, וכשמתיחדים שניהם נכלל גם ז״א מחכמה שבמלכות, והיא עולה ומגלה החכמה של י׳ דהוי״ה שלו, ונעשית עטרה על ראשו.