חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות כא

זהר

כא) והוא קרי ליעקב, ואמר ליה, אנת דהוה לך צערא דבנין, זיל וקביל פני דפלניא צדיקא דאתא הכא, ואנא איזיל עמך. הה"ד מבקשי פניך יעקב סלה. מבקש לא נאמר, אלא מבקשי. א"ר חייא, מרישיה דקרא משמע דכתיב זה דור דורשיו וגו'.

פירוש הסולם

כא) והוא קרי ליעקב וכו': והקב"ה קורא את יעקב, ואומר לו: אתה שהיה לך צער גידול בנים, לך וקבל פניו של פלוני הצדיק שבא כאן, ואני אלך עמך וזהו שכתוב, מבקשי פניך, יעקב סלה. מבקש לא נאמר. אלא מבקשי: כי קאי על נשמות הצדיקים, שיעקב אבינו מקבל פניהם והם מבקשי פניו. אמר רבי חייא מתחילת הכתוב משמע זה שכתוב, זה דור דורשיו וגו'. שמשמע, שכונת הכתוב הוא על נשמות הצדיקים, שהם הדורשים של הדור.
פירוש. יעקב ה"ס קו אמצעי בנים ה"ס לידת מוחין צערא דבנין, ה"ס המסך דחירק המקטין הקומה מג"ר לו"ק (כנ"ל לך לך דף י"ג אות כ"ב ד"ה ונתבאר) וגורם בזה צער, אבל אי אפשר להוליד בנים שהם מוחין, זולת המסך הזה, כמ"ש שם.
וז"ש והוא קרי ליעקב, דהיינו אחר שהנשמה העלתה מ"ן כנ"ל בסמוך, קרי ליעקב היינו שהזמין המסך דחירק, שעליו יוצא קו אמצעי שה"ס יעקב. ואמר לו אנת דהוה לך צערא דבנין, כלומר שדרכך להמשיך מוחין על מסך הזה דחירק, תעשה גם עתה זווג הזה לצורך הנשמה. פנים ה"ס חכמה, קבלת פנים ה"ס התלבשות חכמה בחסדים. וז"ש, זיל וקבל פני דפלניא צדיקא, היינו, שיוציא קומת חסדים וילביש החכמה בחסדים שז"ס קבלת פנים. ואנא איזיל עמך, היינו כללות ז"א.