חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות כא

זהר

כא) גל נעול, גל איהו כמו גלגל. איהו רמיז, דביה מעין חתום, דאיהי י׳. ומיד השקו הצאן, דאינון אברין קדישין, דאתמר בהון ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם כלהו רועים, ומשה על כלהון. דכתיב, וישב על הבאר. וכתיב, תפלה למשה איש האלקים וכו׳. איהי שלטנותיה בשבעה רקיעין.

פירוש מעלות הסולם

כא) גל נעול גל וכו׳: גל נעול, גל הוא כמו גלגל, כלומר שהארה מסתובבת בג׳ מקומות דהיינו בג' קוים, (עי' בסלם וירא דף י״ז ד״ה וזה אמרו) וגל הוא מלשון גל אבנים או גלי הים. רמז הוא, שבו החכמה שהיא י', דהיינו קו השמאל שהוא חכמה בלי חסדים הוא מעין חתום, הארתה סתומה וחתומה, כי אין החכמה יכולה להאיר בלי חסדים. ומיד כשבא יעקב שה"ס קו האמצעי, והכריע בין ב' הקוים ימין ושמאל, השקו הצאן, שהם האברים הקדושים, היינו בני ישראל, שנאמר בהם, ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם, כלם רועים, בסו"ה ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את ה׳ כי כלם ידעו אותו למקטנם ועד גדולם.
והוא כשתהיו צאן מרעיתי שארעה אתכם דעה בינה והשכל, אז תקראו אדם לא צאן ובהמה, כי כשיתפתה האדם לתאות העולם, הנה הוא בהמה לא אדם, כי בגשמיות ישתתף האדם עם הבהמה הוא וחמורו אוכלים באבוס אחד. אבל כשיגיענו הטוב אשר יעדנו האל יתברך ומלאה הארץ דעה את ה׳ ושאר הענינים הטובים והיעודים לאהוב את ה' ולעבדו בלב שלם, ונתעסק במושכלות, אז נקרא אדם, שיהיה נכר בנו חלק האנושי, ונהיה נבדלים מן הבהמה ומן האדם הדומים לה. (רד״ק שם) ומשה על כלם, שכתוב וישב על הבאר וכתוב תפלה למשה איש האלקים וכו׳, הוא השולט בשבעה הרקיעים, היינו ספירות יסוד, שבז' ספירות של ז"א, כי כל ספירה כלולה מעשר, ויש ספירת יסוד בכל אחת מז' הספירות, כי משה היה מרכבה אל מחזה ולמעלה של ז"א, ונבחן משום זה שהיה בעלה דמטרוניתא, כמו ז״א, והיה המשפיע אל השכינה, וכל משפיע נבחן לאדון אל המקבל ממנו וע״כ נקרא איש האלקים. (עי׳ זהר ויחי אות תקנ״ט).