חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות י

זהר

י) מים עליונים אורייתא דבכתב, מים תחתונים אורייתא דבע"פ. נימא דאיהו בין תרוויהו דא יסוד, דאיהי רזא דאורייתא ואיהו יסודא ועקרא דתרוייהו ומאן דמנע רזא דעקרא דתרי תורות, כאלו אהדר עלמא לתהו ובהו. ואלין אינון דאמרין דלא אורייתא אלא כפשטה ולית בה רזא אחרא.

פירוש מעלות הסולם

י) מים עליונים אורייתא וכו׳ מים עליונים הם תורה שבכתב שה״ס האורות דנפש רוח, בכלים דכתר חכמה, הנמצאים בתוך המדרגה אפילו בעת קטנות. מים תחתונים הם תורה שבעל פה, המתחברים אל המדרגת לעת גדלות בסוד תוספות. השערה שבין שניהם המחברת אותם, זה יסוד. שהוא סוד התורה דהיינו פנימיות התורה, והוא היסוד והעיקר של שניהם הן של תורה שבכתב, והן של תורה שבע״פ, ומי שמונע סוד העיקר של שני התורות, כאלו החזיר העולם לתהו ובהו. ואלו הם האומרים שאין התורה אלא כפשטה, ואין בה סוד אחר דהיינו פנימיות.
פירוש. או"א הם מים עליונים, והם אורות מכוסים, והם בסוד תורה שבכתב, כי כתיבה מורה העלמה וכסוי עד שמי שהוא קורא את הכתב מגלהו. וזו"ן הם מים תחתונים ותורה שבע״פ, ולולא הרקיע שהוא יסוד, והוא ז״א העולה ומכריע בין ב' הקוים דאו״א, לא היו מוחין למים תחתונים, שהם זו"ן, כי כל המוחין דז״א נמשכים לו רק בזכות ההכרעה שלו באו״א, הרי שקיומם דהיינו המוחין של מים התחתונים תלוים ברקיע, וכן קיומם של מים העליונים תלוים ברקיע, כי כל עוד שהרקיע לא הכריע בין ב' הקוים ימין ושמאל, היו האורות שבהם מכוסים לגמרי בבחינת קטנות, הרי שהן מים העליונים והן מים התחתונים, אין להם קיום זולת ע״י הרקיע, וזה אמרו ואיהו יסוד ועקרא דתרווייהו כי משום שהרקיע שהוא ז״א קיים המוחין באו״א נתקיימו המוחין גם בו.