חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות י

זהר

י) ואל יתהלל המתהלל השכל ליה, אלא בשכינתיה, דלא יכיל לאשגא ליה שום נביא וחוזה, אלא בשכינתא. ואית אדם לעילא מאדם. מסטרא דחכמה, כ״ח מ״ה ודאי, ואתמר ביה חכם עדיף מנביא.

פירוש מעלות הסולם

י) ואל יתהלל המתהלל וכו׳: ואל יתהלל המתהלל השכל וידוע אותו את הקב״ה אלא בשכינתו היינו מלכות. כי אין שום נביא וחוזה יכול להשיג אותו אלא בשכינה, שהיא מלכות. ויש אדם למעלה מאדם שהוא מ״ה, והוא מבחינת חכמה שהיא כ״ח מ״ה ודאי, ולמדנו בו (ב״ב י״ב). חכם עדיף מנביא.
פירוש. יד השלישית ה״ס קו האמצעי (כנ״ל אות ח׳) שה״ס קומת ו״ק בלי ג״ר וראש, דהיינו קומת חסדים הנמשכת על מסך דבחינה א׳, ועל שם זה יש בה י״ד אותיות, הוי״ה פשוטה ד׳ אותיות, והויה במלואה יו״ד ה״א וא״ו ה״א עשר אותיות, הרומזים על כתר חכמה דכלים, ורוח נפש דאורות, מטעם ערך הפוך שיש בין כלים לאורות, וחסר בינה תו״מ דכלים וג״ר דאורות שה״ס כ״ח אותיות מילוי המילוי של שם הוי״ה (כמ״ש ברע״מ עקב אות מ״א) כח דיליה יוד ואו דלת, הא אלף, ואו אלף ואו, הא אלף, וזה סוד הכתוב כי יד על כס יה מלחמה לה׳ בעמלק, כי היות שאין בקו האמצעי רק י״ד אותיות, ולפיכך אין השם שלם שאין שם אלא י״ה וחסרות אותיות ו״ה שה״ס כ״ח אותיות של מילוי המילוי, וכל זה הוא מפני שמלחמה לה' בעמלק. וז״ס תפלת משה ועתה יגדל נא כח ה׳ דהיינו שיומשכו כח אותיות אל י״ד אותיות של קו האמצעי, ויושלם השם הוי״ה בע״ס דכלים ונרנח״י דאורות, (ע״ לעיל בהקדמת תקוני הזהר מעלות הסולם אות פ״ט) בפירוש האומר אמן יהא שמיה רבא בכל כחו קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה. וזה אמרו ואית אדם לעילא מאדם מסטרא דחכמה שה״ס ג״ר דאורות כ״ח מ״ה ודאי המרומזים בכח אותיות של מילוי המילוי, ואתמר ביה חכם עדיף מנביא כי קומתו היא שלימה בכח״ב זו"ן דכלים ונרנח״י דאורות.