חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות יח

זהר

יח) בהאי זה"ר שארי מאן דשארי, שמא איהו, לההוא דסתים דלא ידיע כלל, קול יעקב אקרי, בהאי אתחזי מהימנותא דכלא. ההוא דסתים ולא ידיע כלל, בהאי שריא ידו"ד. שלימו דכל סטרין איהו, עלאה ותתאה, הכא אשתכח, יעקב שלימו דאבהן דאחיד מכל סטרין. זה"ר דא, על ברירו דשמא דא אקרי, דכתיב יעקב אשר בחרתיך. תרין שמהן אקרי, יעקב וישראל, בקדמיתא יעקב, ולבתר ישראל.

פירוש הסולם

יח) בהאי זה"ר שארי מאן דשארי: בזהר ההוא שורה מי ששורה, דהיינו השם הויה שורה בו, שהוא ג"ר כמ"ש לפנינו, שמא איהו לההוא דסתים דלא ידיע כלל, ועם זה הוא שם. רק לאותו הסתום ולא ידוע כלל כלומר, השם שורה רק על הארת הימין, שעוד לא נפתח הסבך שלו ואינו ידוע כלל, ואינו שורה על השמאל, אע"פ שכבר נפתח הסבך שלו, דהיינו שכבר יצאה הי' מאויר שלו, והוא ידוע. קול יעקב אקרי זהר הזה נקרא קול יעקב, ואינו נקרא קול גדול. בהאי, אתחזי מהימנותא דכלא, בזהר הזה נראה אור דג"ר דבינה, הנקראת מהימנותא דכלא, כי החסדים הללו הם ג"כ בחינת ג"ר, כמו החסדים דג"ר דבינה.
ההוא דסתים ולא ידיע כלל, בהאי שריא הוי"ה אותו הסתום שאינו ידוע כלל, דהיינו הסבך הסתום שבהארת הימין, הנ"ל, בו שורה השם הוי"ה, שלימו דכל סטרין איהו, הוא שלם מכל הצדדים, כי עלאה ותתאה הכא אשתכח העליון והתחתון, שהם בינה והנוקבא, נמצאים כאן, ונכללים בזהר הזה, ולכן יעקב שלימו דאבהן, דאחיד מכל סטרין. וע"כ נבחן יעקב, שהוא בחיר שבאבות, כי הוא כלול מכל הצדדים.
פירוש. כי הארתה שמאל אע"פ שהוא ידוע, כי הורדה הי' מאויר הבינה, דהיינו שהורדה המלכות מן הבינה, והבינה חזרה להיות אור ג"ר. הנה מתתקן בזה רק העלאה שהיא בינה, אבל תתאה, שהיא עצמות המלכות, אינה מקבלת מזה שום תקון. משא"כ זהר הארת הימין, שהחסדים שלו נעשו בבחינת ג"ר, ושם הויה שורה בו, אע"פ שהוא לא ידוע כלל, דהיינו, אע"פ שהמלכות נמצאת עוד בהבינה, כנ"ל, נמצא שנתקנה בזה גם תתאה, שהיא המלכות הנמצאת בבינה, בשוה כמו עלאה עצמה ועל שניהם שורה שם הוי"ה בשוה. וז"ש, שלימו דכל סטרין איהו, עלאה ותתאה הכא אשתכח, כמבואר. ונתבאר שמדרגה זו הם בחינת המוחין דיעקב, ולפיכך נבחן יעקב שלימו דאבהן, כי אברהם ויצחק, אינם מגיעים להמלכות לתקן אותה, כי ה"ס ב' קוין ימין ושמאל הכלולים זה בזה, ושניהם שולטים, והם בחינת ידוע, שהי' יצא מאויר הבינה ונשאר אור, ותקון זה אינו מגיע לעצמות המלכות, כנ"ל. משא"כ מדרגת יעקב, שהג"ר שלו הם ג"ר דחסדים והם בבחינת לא ידיע כלל, שתקון זה מגיע למלכות בשוה כמו לבינה. כנ"ל. וע"כ נבחן יעקב לבחיר שבאבות. וז"ש זהר דא על ברירו דשמא דא אקרי, דכתיב יעקב אשר בחרתיך, זהר זה של מדרגת יעקב, על בירור שם הזה, שתיקונו מגיע גם למלכות, הוא נקרא בחיר שבאבות, שכתוב יעקב אשר בחרתיך, תרין שמהן אקרי, יעקב וישראל, בקדמיתא יעקב ולבתר ישראל. הוא נקרא בשני שמות, יעקב וישראל, מתחלה נקרא בשם יעקב, דהיינו בשעה שמשליט רק את הימין כנ"ל ואח"כ כשמקיים הארת שניהם, שגם החכמה מאירה אחר שנכללת בחסדים, אז נקרא בשם ישראל.