חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות יח

זהר

יח) ורוח אלהים, רוח קודשא דנפיק מאלהים חיים, ודא מרחפת על פני המים. בתר דהאי רוח נשיב, אבריר דקיקו חד מגו ההוא פסולת, כטיסא דזוהמא. כד אבריר ואצניף ואצריף זמנא ותרין, עד דאשתאר ההוא זוהמא, דלית ביה זוהמא כלל.

פירוש הסולם

יח) ורוח אלהים, רוח קודשא דנפיק מאלהים חיים: ורוח אלקים פירושו, רוח הקודש שהוא יוצא מאלקים חיים. כי אחר שנתתקן המסך שבמלכות מבחינת החשך, שה"ס הצמצום ב' שבמקום בינה, כנ"ל, יצא על המסך הזה זווג דהכאה והמשיך קומה חדשה דבחינת ו"ק, הנקראת קומת רוח. וקומת רוח זו נמשך מאלהים חיים, שהיא הבינה הנקראת אלהים חיים, כי עתה המלכות היא במקום בינה. וז"ש רוחא קודשא דנפיק מאלהים חיים.
בתר דהאי רוח נשיב, אבריר דקיקו חד מגו ההוא פסולת כטיסא דזוהמא: מרחפת ע"פ המים, פירושו, אחר שנשב הרוח הזה, נברר דקות אחת מתוך אותו הפסלת כמו התעופפות זוהמא. דקיקו פירושו, דקה מן הדקה. טיסא פירושו התעופפות. ואומר אחר שרוח זה נשיב, שהוא קומת רוח שהלביש ע"י האו"ח של המסך הנק' חשך, שהוא רוח אלהים חיים כנ"ל, נברר בזה כח התהו שבהמסך לבחינת פסולת דק מן הדק, כמו התעופפות של זוהמא, דהיינו רק בשיעור מספיק לעכב על אור העליון כדי להעלות אור חוזר. משא"כ כשהיה המסך במקום המלכות, היה ניכר שם התהו לבחי' פסולת עבה. באופן שאח"כ כד אבריר ואצניף ואצריף זמנא ותרין עד דאשתאר ההוא זוהמא דלית ביה זוהמא כלל בירר ועטף וזיקק פעם ופעמים עד שנמצא אותה הזוהמא שאין בה שום זוהמא כי בהיות המסך הזה דחשך בתחלה רק פסולת דקיק, ע"כ אחר שיצא עליו קומת אור הראשון הנקרא קומת נפש, ואח"כ קומה השניה הנקרא רוח, כבר נזדכך משם שארית הזוהמא כולה, ויכלה לקבל קומת גדלות בסוד המאמר ויהי אור, כמ"ש להלן. אבריר פירושו שנברר לתיקון של מסך. אצניף פירושו שמעלה האור למעלה בסוד או"ח ומכסה ועוטף ומלביש על אור העליון, כי צנפא פירושו כנפים, כי על כנפי בגדיהם מתרגמינן ריש צנפא. וכן האו"ח מעלה כנפים ומלביש על או"י. ואצריף, פירושו נזדכך, כי האורות מזככים ושואבים את הפסולת שבהמסך, עד שהמסך יורד למקומו ויוצא עליו קומת אור דגדלות, כמ"ש להלן.
והנה נתבארו ד' הבחינות שעברו על המלכות הנק' ארץ עד שנתקנה לקבל הגדלות והמאמר דיהי אור. א) הוא השלג, שנעשה לפסולת ותהו. ב) המסך שנתקן, וקומת אור שנמשך על המסך, הנקרא בהו. ג) צמצום ב' במקום הרחמים שהיא בינה, הנק' חשך. ד) הוא קומת נפש רוח שיצא על המסך הזה דחושך, הנק' רוח, שה"ס ורוח אלהים וכו'. ואח"ז נאמר, ויאמר אלהים יהי אור וכו', שה"ס קומת הגדלות.