חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות יז

זהר

יז) ויהי מקץ וגו'. ר' אלעזר פתח ואמר, חי ה' וברוך צורי וירום אלהי ישעי. אלוהי כתיב, בוי"ו. האי קרא אית לאסתכלא ביה, חי ה': דא חי צדיקא יסודא דעלמא, דאקרי חי דעלמין. וברוך צורי: דא הוא דכתיב ברוך ה' צורי, ודא עלמא דאתקיים עליה צדיקא דא. וירום אלהי ישעי. וירום: דא עלמא עלאה. אלוהי בוא"ו: דא שמים, כד"א השמים שמים לה'.

פירוש הסולם

יז) ויהי מקץ וגו': ר' אלעזר פתח ואמר, חי ה' וברוך צורי וירום אלוקי ישעי. אלוקי כתוב עם ו'. מקרא זה יש להסתכל בו. חי ה', חי זה, הוא צדיק יסוד עולם, דהיינו יסוד דז"א, הנקרא חי העולמים. וברוך צורי, זהו שכתוב, ברוך ה' צורי, שהוא העולם, דהיינו הנוקבא, המתקיים על צדיק הזה, כלומר, שהצדיק שהוא יסוד דז"א משפיע לה, והיא מתקיימת. וירום אלוקי ישעי. וירום, זהו עולם העליון, דהיינו בינה. אלוקי עם ו', זהו שמים, דהיינו ז"א, כמש"א השמים שמים לה'.
פירוש. במקרא זה מבואר שלמות השפעת היסוד הנקרא חי העולמים, אל הנוקבא, הנקראת עולם ונקראת צור. שהוא בזמן שמתחברות ביסוד, ב' מדרגות העליונות, שהם בינה וז"א, שהבינה מתלבשת בז"א, עם מוחותיה, ואז הם משפיעים אל היסוד, והוא משפיע אל הנוקבא, שממנה מקבלים כל התחתונים. ושיעור הכתוב, חי ה' וברוך צורי, מתי משפיע חי העולמים שהוא יסוד, והצור שהוא הנוקבא מתברך ממנו, הוא, בעת וירום אלוקי ישעי,שז"א הנק' אלוקי עם ו' מתרומם עם התלבשות הבינה בו. כי וירום רומז על בינה. כי כאשר היסוד מקבל מב' מדרגות הללו, יש לו היכולת להשפיע אל הנוקבא.